Δευτέρα 31 Οκτωβρίου 2011

Παραπλέοντας από το ΕΓΩ στο ΕΜΕΙΣ…

Διακυβέρνηση της προσοχής.
  Η ελευθερία, σαν ένας τρόπος διακυβέρνησης των ανθρώπων, σημαίνει να εξετάζουμε την απουσία περιορισμών σαν ένα είδος περιορισμού, κάτι που είναι παράδοξο.
  Νέοι καλλιτέχνες, από τις Σχολές Καλών Τεχνών Αθήνας, Θεσσαλονίκης και Φλώρινας (3ο εικαστικό εργαστήριο), σε συντονισμό του τελευταίου, βρέθηκαν σε συνέργεια με το Νίκο Χαραλαμπίδη στον τόπο της καρναβαλικής του παύσης με την Σχεδία ΑΔΙΠΛΕΩ και το project KSERO και διασφάλισαν με την ανασκοπική υπαγωγική μέθοδο Ρελτίχ (Ανάστροφη γραφή του Χίτλερ) την ηθική και εικαστική υποστήριξη της συγκρουσιακής ευταξίας του καλλιτέχνη.

  Η καρναβαλική παύση του εικαστικού Νίκου Χαραλαμπίδη είναι η πολεοδομική τεχνο-πολιτική διάταξη εικαστικών έργων που μελετάνε καταναγκαστικούς χώρους. Στην 3η Μπιενάλε της Αθήνας στη Διπλάρειο Σχολή ο Ν.Χ στοιβάζει χρόνους, εκτοπίζει σταθερότητες, διαμορφώνει συγκεκριμενικότητες, δείχνει την καταβεβλημένη μνημειακότητα, καλλιεργεί πολιτικά μορφώματα, διορθώνει μοχθηρότητες, ισορροπεί αστάθειες, ανταγωνίζεται αθώα υποκείμενα, φιλελευθεροποιεί αγώνες, διακυβεύει την εκπαίδευση, επονομάζει τη δημοσιότητα, διασφαλίζει την κοινότητα, οργανώνει εκπροσωπήσεις, συστήνει αποικίες, αγιοποιεί την διάνοια, διαχωρίζει τις δημόσιες υπηρεσίες από τη μηχανική υποστήριξη, εστιάζει στη διαφάνεια, προσδοκά στην κοινή γνώμη, ασκεί την κυριαρχία, διδάσκει ως δάσκαλος, αποεδαφοποιεί το συλλογικό ολ-οπτικό, υπολογίζει την ντροπή, μελοδραματοποιεί τις προσωποποιημένες συγκρούσεις και διαβάζει τα σημάδια ενός ιδιωτικού εσωτερικευμένου εαυτού που εκδηλώνεται δημόσια.
  Το 1936 o Χίτλερ στην τελετή των Ολυμπιακών Αγώνων παρουσίασε ένα άρμα, μικρογραφία του σταδίου, με τη λεζάντα στη ρωσική γλώσσα «ΤΟ ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΟ ΚΑΘΟΡΙΖΕΙ ΤΑ ΠΑΝΤΑ». Από αυτό το άρμα έχει διασωθεί ένα στιγμιότυπο. Ο εικαστικός Ν.Χ. εντάσσει αυτό το ντοκουμέντο στην έρευνα του SOSIAL GYM, μια αλληγορία πάνω στον καταναγκασμό. 

NO-EGO (ομάδα φοιτητών της Καλών Τεχνών Θεσσαλονίκης): project KSERO.
  Άρμα KSERO: τροχήλατη φορεσιά στις παρελθοντικές και σύγχρονες προσφυγικές και καταναγκαστικές πορείες. Οι αφηγήσεις και τα αναγνώσματα του παρελθόντος μας οδήγησαν στο άρμα KSERO, ένα σκάφανδρο φτιαγμένο από σόλες χρησιμοποιημένων παπουτσιών.
  Η αρματοδρομία του εικαστικού Ν.Χ. θυμίζει τις πορείες των προσφύγων, κομβόι αυτοκινήτων, κομβόι ανθρώπων. Από αυτή την διήγηση και το στιγμιότυπο του παρελθόντος του ’36 θέτετε σε κίνηση το άρμα μέσω της ώθησης.
  Το άρμα KSERO προσδιορίζει τις καταναγκαστικότητες του σύγχρονου ανθρώπου. Επαναπροσδιορίζει την ταυτότητα του ως μετανάστη, ως άστεγο, ως πρόσφυγα, τον υποβιβασμό του σε αθέλητες και άβουλες συμπεριφορές αγέλης.
  Κουκούλα KSERO: δημαγωγική μάσκα. Η κουκούλα KSERO ξέρει. «…Φανέρωσέ μου τη μάσκα που κρύβεις κάτω από τη μάσκα που φοράς» (Τρύπες). Η καταδοτική, παραπλανητική, προστατευτική, κοσμική χρήση της επικαιροποιεί ζητήματα συμπεριφοράς και αξιών του κοινωνικού σήμερα (Υπερήρωες, Ζαπατίστας, κουκουλοφόρος, Κου-κλουξ-κλαν, φερεντζές, δήμιος, καρναβάλι, facebook, μάσκα-στολή, υποκριτής).
Αυθόρμητη περφόρμανς KSERO
Ο Ν.Χ. παρέλαβε μια σαρακατσάνικη καλύβα προκειμένου να την ενσωματώσει στο μεγάλο ξυλότυπο άρμα του Χίτλερ στο κέντρο της καρναβαλικής παύσης. Η καλύβα αποτέλεσε έναν υπαίθριο τόπο μέσα σε έναν αστικό τόπο. Μια ολόκληρη πανοπλία κωδίκων με τις κουκούλες- KSERO των NO-EGO συμπεριφέρθηκαν διατεταγμένα ελέγχοντας, ρυθμίζοντας τις αλλαγές στο χώρο με την εξέλιξη της περφόρμανς.
  Οι αφηγήσεις ως μορφή τόπων, αναπαριστώνται σε περιγραφές είτε εξεικονίζονται από δράστες. αφηγήσεις ως μορφή τόπων, αναπαριστώνται περιγραφικά είτε εξεικονίζονται με δράσεις. Οι δράστες της περφόρμανς μετακίνησαν την Σαρακατσάνικη καλύβα από τη Διπλάρειο Σχολή στο παρακείμενο κατάστρωμα της λαχαναγοράς Αθηνών. Εκεί τη διχοτόμησαν δίπλα στα στρωσίδια ενός κοιμώμενου μετανάστη και την επέστρεψαν στο Σταλινικό ξυλότυπο άρμα ως γλυπτική επισήμανση για το πώς ο άτεχνος ανακόπτει τον έντεχνο καταναγκαστικό πολιτισμό. 
Η εγκατάσταση της καλύβας άρχισε να λειτουργεί ως πρωτόγονο χωρικό συντακτικό ανάμεσα σε μορφές μαυσωλείων και καταναγκαστικών κτιρίων. Η περφόρμανς KSERO αθέατη, αυθόρμητη στασίασε για λίγο από τον έγκυρο εναγκαλισμό της Μπιενάλε και τέλος σαν λαϊκό παραμύθι, περιστατικό εφιάλτη στον ύπνο μπαγκλαντεσιανού μετανάστη που κοιμόταν στο υπερώο της λαχαναγοράς, επέστρεψε προς θέαση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η εποικοδομητική κριτική και οι εναλλακτικές προτάσεις - απόψεις είναι απαραίτητες και ευπρόσδεκτες, ειδικά όταν το ζητούμενο είναι η ανταλλαγή ιδεών.
Τα σχόλια εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους και η ευθύνη (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Κάθε υβριστικό, προσβλητικό ή άσχετο με το θέμα της ανάρτησης σχόλιο, θα διαγράφεται όποτε εντοπίζεται από την ομάδα διαχείρισης.
Ευχαριστούμε για τη συμμετοχή σου.