Κυριακή 23 Ιουλίου 2017

Ετικέτες και άλλες …κακές συνήθειες!



(Από το ΠΕΡΙΣΚΟΠΙΟ που κυκλοφορεί)…
  Ως μεσήλικας πλέον, νομίζω πως δικαιούμαι να έχω κάποιες «παραξενιές», κάποιες τάσεις, μερικές καλές και κακές συνήθειες, συμπάθειες και αντιπάθειες. Πράγματα που στο πέρασμα των χρόνων καταστάλαξαν μέσα μου, θες από εμπειρία, θες λόγω συνειδητής απόφασης, κατόπιν «ωρίμου σκέψεως» που λέγανε παλιά.
  
  Το ίδιο συμβαίνει σε όλους μας, μικρούς και μεγάλους, σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό στον καθένα. Από μια απλή συνήθεια ή μία αιτιολογημένη άποψη όμως, μέχρι την απόκτηση μιας ετικέτας που θα με χαρακτηρίζει πριν και πάνω από όλα τα άλλα, η απόσταση είναι τεράστια!
  Εδώ λοιπόν συμβαίνουν δύο πράγματα, τα οποία ως πρακτικές με βρίσκουν εντελώς αντίθετο.
  Το πρώτο είναι ότι πολλές φορές, και ενώ γνωρίζουμε ότι ορισμένα στοιχεία του χαρακτήρα μας είναι αρνητικά και προξενούν βλάβες στους άλλους, τα παρουσιάζουμε ως περίπου «μη αντιμετωπίσιμα».
  Λόγου χάριν, λέει κάποιος: «έτσι είμαι εγώ, χάνω εύκολα την ψυχραιμία μου», για να δικαιολογήσει το ελάττωμα που λέγεται έλλειψη αυτοσυγκράτησης και κοινής λογικής.
  Σώπα καλέ μου άνθρωπε, τί μας λες; Κι αν έχω και εγώ το ίδιο χούι τί θα γίνει, θα σφαχτούμε; Έχει κολλήσει λοιπόν στον εαυτό του την ετικέτα του «ευέξαπτου» και μην τον ενοχλείτε τον μάγκα. Νομίζω έγινα κατανοητός...
  Αυτός ο άνθρωπος λοιπόν, νομίζει ότι συμπεριφερόμενος έτσι κερδίζει, ενώ στην πραγματικότητα χάνει πάρα πολλά.
  Πρώτον, αρχίζει να το πιστεύει και ο ίδιος ότι δεν μπορεί να αλλάξει, πράγμα που αν το έκανε θα τον έφερνε πιο κοντά στους συνανθρώπους του. Θα έβλεπε την ζωή του αλλιώς, θα κατανοούσε καλύτερα τους άλλους, θα τον έκανε πιο προσηνή, ανεκτικό και διαλλακτικό. Φτάνει να είναι αρκετά νωρίς ώστε η ετικέτα να μην έχει γίνει ένα με το δέρμα του!
  Δεύτερον, από ένα σημείο και μετά, όταν μεγαλώσει αρκετά και γίνει σοφότερος, αντιλαμβάνεται το λάθος του, αλλά έχει ήδη προξενήσει πολύ κακό με την συμπεριφορά του, οπότε είτε χάνει τον αυτοσεβασμό του, είτε γίνεται ακόμα χειρότερος.
  Τι μπορεί να κάνει λοιπόν ο καθένας μας για τα παραπάνω; Οι ψυχολόγοι λένε ότι ανάμεσα στις μεθόδους που θα μας βοηθήσουν να εκμηδενίσουμε αυτά τα «είμαι» είναι κι οι ακόλουθες:
Εξαλείψτε το «είμαι» κάθε φορά που μπορείτε. Αντικαταστήστε το με φράσεις όπως: «Μέχρι σήμερα διάλεγα να είμαι έτσι» ή «Συνήθιζα να χαρακτηρίζω τον εαυτό μου».
Βάλτε στόχο να ενεργείτε διαφορετικά απ’ ότι μέχρι τώρα. Λόγου χάριν, αν θεωρείτε τον εαυτό σας ντροπαλό, συστηθείτε σ’ ένα πρόσωπο που άλλοτε θα το αποφεύγατε.
Προσέξτε τις τέσσερις φράσεις και κάθε φορά που θα φτάνετε στο σημείο να τις χρησιμοποιήσετε διορθώστε τον εαυτό σας δυνατά με τον ακόλουθο τρόπο: μετατρέψτε το «Έτσι είμαι εγώ» σε «Έτσι ήμουν». Το «Δεν μπορώ να κάνω αλλιώς» σε «Μπορώ να κάνω αλλιώς αν προσπαθήσω». Το «Πάντα ήμουν έτσι» σε «Θα γίνω διαφορετικός». Το «Αυτός είναι ο χαρακτήρας μου» σε «έτσι πίστευα παλιά ότι ήταν ο χαρακτήρας μου».
  Πάμε στην δεύτερη πρακτική, που ως άνθρωπο αλλά κυρίως και ως εκπαιδευτικό, με εξοργίζει κυριολεκτικά και που όταν άθελά μου την υιοθετώ κι εγώ καμιά φορά, δεν με αφήνει να κοιμηθώ. Μιλάω φυσικά για τις ετικέτες που κολλάμε στους άλλους και ειδικά στα παιδιά. Αυτό είναι το χειρότερο που μπορούμε να κάνουμε σε ένα παιδί. Έχει αποδειχθεί με πλήθος συμπεριφορικών μελετών και πειραμάτων ότι αν επαναλαμβάνουμε συχνά σε ένα παιδί ότι π.χ. είναι αδύνατο στα μαθηματικά, αυξάνονται κατακόρυφα οι πιθανότητες να εξελιχθεί σε έναν αδύνατο στα μαθηματικά ενήλικο.
  Αν κάθε φορά που το παιδί φέρεται παραβατικά «αλήτη» τον ανεβάζεις και «αλήτη» τον κατεβάζεις, χωρίς να καταλαβαίνεις ότι π.χ. προσπαθεί απλά να τραβήξει την προσοχή πάνω του για κάποιον λόγο, θα εξελιχθεί σε έναν παραβατικό ενήλικο.
  Σας παρακαλώ λοιπόν, να το σκεφτείτε δυο και τρεις φορές, πριν αποδώσετε έναν κακό χαρακτηρισμό σε ένα παιδί. Κάθε φορά που το κάνετε, αυξάνετε το αδιέξοδό του. Δεν τονίζουμε τα λάθη. Υποδεικνύουμε την ορθή αντιμετώπιση κάθε κατάστασης, ενθαρρύνουμε και την παραμικρή προσπάθεια προς την σωστή κατεύθυνση και… προσπαθούμε πάντα να θυμόμαστε τι τραβήξαμε και μείς όταν ήμασταν μικροί με αυτές τις… κωλοετικέτες που αγαπούσαν να μας βάζουν οι μεγάλοι!
Γ. Μ.
παραΕκπαιδευτικός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η εποικοδομητική κριτική και οι εναλλακτικές προτάσεις - απόψεις είναι απαραίτητες και ευπρόσδεκτες, ειδικά όταν το ζητούμενο είναι η ανταλλαγή ιδεών.
Τα σχόλια εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους και η ευθύνη (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Κάθε υβριστικό, προσβλητικό ή άσχετο με το θέμα της ανάρτησης σχόλιο, θα διαγράφεται όποτε εντοπίζεται από την ομάδα διαχείρισης.
Ευχαριστούμε για τη συμμετοχή σου.