Σάββατο 4 Ιανουαρίου 2014

Σκλήθρο – (Ζέλενιτσ*)...



(Του Α.Θ.Ρ. από το ΠΕΡΙΣΚΟΠΙΟ που κυκλοφορεί)

* Τα περισσότερα χρόνια της μακραίωνης ιστορίας του, υπήρξε μ’ αυτό το όνομα.

  Το ινδιάνικο Μανχάταν της Νέας Υόρκης, συνεχίζει να υφίσταται με το ίδιο όνομα, άσχετα αν τώρα αντί για Ινδιάνους, κατοικείται από τραπεζίτες, Γκόλντεν μπόις, πλούσιους λευκούς Αγγλοσάξονες και μαύρους, απόγονους πρώην δούλων.

  Γύρω στα ’60, το Σκλήθρο, ήταν ένα ακμαιότατο ζωντανό κεφαλοχώρι της περιοχής μας.

  Πολυάνθρωπο, γλεντζέδικο, μ’ ένα επίπεδο ζωής και μια κουλτούρα, που το ‘καναν να ξεχωρίζει.

  Με τα 2/3 των κατοίκων του γηγενείς και τους λοιπούς Μικρασιάτες πρόσφυγες και λίγους Βλάχους, σε μια ειρηνική – σιωπηλή συνύπαρξη, που πέρασε από διακυμάνσεις ψυχρότητας, ή και σκληρότητας, ανάλογα με την ανωμαλία των εποχών.

  Σχεδόν αποκλειστικά «πατατοχώρι», πριν επεκταθεί η καλλιέργεια της και μ’ ένα γερό στήριγμα σε μεταναστευτικό συνάλλαγμα από τους πάμπολους μετανάστες του –ιδίως στον Καναδά-, έδινε στους κατοίκους του έναν αέρα, πέραν από την συνήθη τότε μιζέρια της αγροτιάς.

  Παμπάλαιο χωριό που καταδεικνύει το τεράστιο νεκροταφείο του Αη Δημήτρη, σε μια ευνοούμενη από νερά και γη, κοιλάδα, σε τίποτε δεν μοιάζει με το σημερινό μισο – έρημο χωριό.

  Τρία ποτάμια ανοικτά, πεντακάθαρα, διέσχιζαν αρμονικά το κεφαλοχώρι, πριν την Νεοελληνική αβελτηρία της «ανάπτυξης», που έκανε τα ποτάμια τσιμενταρισμένους κλειστούς οχετούς λυμάτων.

  Ρυάκια και νεροσυρμές κελαριστές, έτρεχαν τριγύρω, απ’ τα ποτιστικά –σχεδόν όλα- χωράφια, που τα όρια τους χώριζαν σκιερές φυλλωσιές σκλήθρων, βελανιδιών, φουντουκιών κι ευωδιαστών θάμνων (μέζντες).

  Χιλιάδες πουλιά, ζωάκια, έντομα, πεταλούδες, σφετούκλες (κωλοφωτιές), ζούσαν αρμονικά κι ευτυχισμένα με τους ανθρώπους και το χιλιόχρονο  περιβάλλον, σε μια  επίγεια Εδέμ, αυτά,

  χωρίς διόλου την διορθωτική νοσταλγία του παρελθόντος.

  Θυμάμαι τους αμέτρητους πελαργούς να βαδίζουν σοβαροί κι άφοβοι, ελάχιστα πίσω απ’ την «κόσα» του κοσατζή, που κόβοντας το νωπό χορτάρι που ευωδίαζε, άφηνε βορά στους αχόρταγους πελαργούς φίδια, βάτραχους, ποντίκια.

  Τα λιβάδια του Σκλήθρου, είχαν μια εικόνα υπαίθρου της Αυστρίας, της Ελβετίας.

  Πηγές πόσιμου πεντακάθαρου νερού, υπήρχαν, κάποιες διαμορφωμένες και σε αυτοσχέδιες βρύσες, από αιώνες, διάσπαρτες, γνωστές σ’ όλο το Σκληθριώτικο κάμπο, που έπιανε από τις υπώρειες Λεχόβου, Ασπρογείων μέχρι το Λιμνοχώρι.

  Οι αγροτικές εργασίες γίνονταν όλες χωρίς ένα ξένο εργάτη, ή σχεδόν κανένα μεροκάματο σε ντόπιο.

  Η αλληλοβοήθεια κι η μεταξύ τους συνεννόηση και ο προγραμματισμός, εξασφάλιζε μια αποτελεσματική διαχείριση κι αξιοποίηση της εργατικής δύναμης, κάτι σαν ένας μη κερδοσκοπικός συνεταιρισμός. Όλοι για έναν, ένας για όλους, («ουρντίτσα» λεγόταν αυτή η αλληλοβοήθεια).

  Άλλωστε, τα χρόνια εκείνα, οι πλείστοι κάτοικοι ενός χωριού –φυσικά της ίδιας καταγωγής- ήταν λίγο – πολύ συγγενείς, συμπέθεροι, κουμπάροι και σίγουρα, πολύ πιο φίλοι απ’ ότι σήμερα, που κλειδαμπαρωθήκαμε όλοι στο σαλόνι μας, με συγγενείς και φίλο τον Αφτιά και τη Τατιάνα.

  Οι αγροτικές δουλειές, ανάλογα με την εποχή, είχαν κάτι το πανηγυρικό και επικό, με την κινητοποίηση όλου σχεδόν του πληθυσμού.

  Όργωμα, τσάπισμα, πότισμα, θέρος, αλώνισμα, συγκομιδή του χόρτου, του άχυρου, της πατάτας, του καλαμποκιού, των ξύλων του χειμώνα. Όλα είχαν μια θεσμοθετημένη εποχιακή κινητικότητα, που μόνο οι ρέμπελοι κι οι γέροι και τα μικρά μένα εκτός.

  Η «πατόζα», η αλωνιστική μηχανή, πριν την έλευση της «κομπίνας», ήταν το mast του πανηγυριού, της αγροτιάς, ιδίως της νεολαίας και των παιδιών.

  Ήταν η έκφραση της εξέλιξης, της προόδου, του πολιτισμού, του εκσυγχρονισμού στην αγροτική υπόθεση, που πριν λίγα χρόνια, μέχρι χιλιάδες χρόνια πίσω, αλώνιζε με τα άλογα.

  Η βόλτα της νεολαίας, ακόμα και των μεγάλων, τις ολόφωτες απ’ τα αστέρια καλοκαιρινές νύχτες, τώρα γίνονταν στο χώρο που στήνονταν η θαυμαστή αυτή τεράστια μηχανή, που της έδινε κίνηση ένας εντυπωσιακός ιμάντας, που κατέληγε στο στρόφαλο του τρακτέρ.

  Γύρω στις αμέτρητες θημωνιές στήνονταν ένα ελκυστικό ερωτικό παιχνίδι γνωριμιών, επαφών, πειραγμάτων της νεολαίας, αλλά και των παιδιών, που στις αγροτικές περιοχές –είναι σίγουρο- ότι νωρίτερα γνωρίζουν τον έρωτα, απ’ ότι στις απρόσωπες πόλεις.

  Το χωριό τις μέρες του αλωνισμού, ήταν πασπαλισμένο όλο από ψιλοκομμένο χρυσαφένιο άχυρο, που κουβαλούσαν τα κάρα με τα βόδια, στις αχυρώνες.

  Λεφούσια ευτυχισμένα παιδιά, κρέμονταν ολημερίς στο πηγαινέλα των φορτωμένων κάρων. Χωρίς αναζήτηση κάθε λεπτό, απ’ το υστερικό κινητό… Απλά, αθώα, ανέμελα, ανθρώπινα, ισορροπημένα.

  Η νύχτα έφτανε προς μεγάλη λύπη μας, που χαλούσε το παιχνίδι μας στα ποτάμια, το βουνό, το λιβάδι, τις αχερώνες και τις αυλές των σπιτιών, γεμάτων τότε με ανθρώπινη παρουσία.

  Δεν θυμάμαι να ‘παθε κάποιο παιδί τότε, κάτι, που ολιμερίς, ασταμάτητα, παίζαμε από επικίνδυνα μέχρι σκανδαλιάρικα παιχνίδια. Πιθανόν μας προστάτευε ο θεός των παιδιών. Οι δικοί μας, μόνο αργά το βράδυ μας έψαχναν…

  Παιδικό μου όνειρο, ήταν να ‘χω δική μου κάπα τσομπάνη, σαν του φίλου μου του Νικάκη Φουρκιώτη, που καβάλα στ’ άλογο, πηγαινοερχόταν απ’ το σπίτι στο μαντρί τους. Κι όταν κάποτε μου δάνεισε μια κάπα του, παρακαλούσα να βρέχει καλοκαιριάτικα, για να την φοράω, κι ας βρομούσε τραγίλα και ξινισμένο γάλα.

  Τέσσερα καφενεία είχε το Σκλήθρο (Πούλιου, Μπούφη, Σμέρνου, Κατρηλιώτη). Μια ταβέρνα (Αξιώτη). Ένα φούρνο (Παράφτση). Δυο χασάπικα (Ζωντανού, Κουμπούρτση). Τρία μεγαλομπακάλικα – εμπορικά (Φωτιάδη, Κριτή Καραπαλίδη). Δύο κουρεία (Πετσόπουλου, Μηνά).

  Ραφείο, τσαγκάρικο, καροποιείο. Δύο αγροφύλακες με άλογα με σέλα, που τα δέναν έξω απ’ το καφενείο σαν καουμπόηδες. Ένα δασοφύλακα.

  Ταχυδρομείο, Αγροτικό ιατρείο, με γιατρό πριν το ’60 τον μετέπειτα κλινικάρχη Πτολεμαΐδας, τον χειρουργό Ζέρβα. Αργότερα, για χρόνια, τον Γιάννη Διδασκάλου.

  Σταθμό Χωροφυλακής, με νωματάρχη, καπετάνιο τον λέγαν οι Σκληθριώτες –καλοπιάνοντας τον- και δύο πάντοτε χωροφύλακες, που παίζαν ολιμερίς τάβλι στο καφενείο.

  Το Σκλήθρο, ήταν ένα γλεντζέδικο χωριό με γαλαντόμους νοικοκυραίους, που ξέραν να γιορτάζουν.

  Τρεις μέρες γιόρταζαν πρωτοχρονιάτικο καρναβάλι, δύο μέρες Αγία Παρασκευή, τρεις μέρες Πάσχα, στη πλαγιά του «Ρίντο».

  Αποκλειστικός διασκεδαστής – μουζικάντης ενός χωριού με ποιότητα και γούστο, ήταν ο «Γκιούμπουρας» (Τάσος Βαλκάνης), με την καλύτερη ορχήστρα της Δυτικής Μακεδονίας.

  Ποτέ δεν έλειψε ο μοναδικός αυτός μουσουργός, με τον δικό του Βαλκανιο-δυτικότροπο ήχο του, που ήξερε να διαβάζει νότες, από πανηγύρι ή καλό γάμο του Σκλήθρου.

  Ποτέ δεν αγνόησε το κάλεσμα τους. Ήξερε τον χορό του καθενός, άντρα και γυναίκας, σχεδόν χωρίς παραγγελιά. Όπως κι όλοι του χωριού ήξεραν στη πλατεία, μπροστά στο καφενείο του Θανάση, τι χόρευε ο καθένας.

  Μέχρι αργά το βράδυ, με το χιόνι να πέφτει στους ώμους τους και να μην φεύγει κανείς, μέχρι και οι γριές, που πάντα τις γιορτινές μέρες ξεχνούν τις αρρώστιες.

  Αργότερα, τα όργανα μπαίναν στο καφενείο, όπου δίνονταν η καθιερωμένη «χοροεσπερίδα», με τα ζευγάρια της εποχής, ντυμένα και γυαλισμένα σαν σταρ της εποχής.

  Ο ήχος του Γκιούμπουρα, είχε μια Βαλκάνια απόχρωση, χωρίς ν’ αντιγράφει κομμάτια των βόρειων γειτόνων μας.

  Από μικρό παιδί, στηνόμουν για ώρες μαγεμένος, δίπλα στο τρομπόνι, τη κορνέτα, το τύμπανο, απολαμβάνοντας τη γλύκα του θεϊκού ήχου του Γκιούμπουρα, που στο Αμύνταιο, δεν είχε ανάλογη εκτίμηση.

  Αργά το βράδυ, έπιανε το σαξόφωνο, άνοιγε το πεντάγραμμο κι έπαιζε παθιάρικα ταγκό, βαλς, για τα ζευγάρια, πράγμα, που μόνο η ορχήστρα του το κατάφερνε.

  Η όποια ιστορία ακμής του Σκλήθρου, είναι υφασμένη με τη μουσική του αείμνηστου Τάσου Βαλκάνη.

  Γύρω στα ’85 – ’86, τον είχα πελάτη στο ΙΚΑ Φλώρινας, πριν βαρύνει απ’ την θανατερή αρρώστια των πνευμόνων του.

  Ήταν ένας εξαίρετος άνθρωπος που θαύμαζα απ’ τα παιδικά μου χρόνια και τα βιώματα μου.

  Η «χαρτούρα» της εποχής ήταν το δολάριο (30 δραχμές τότε), απ’ τους Καναδέζους του Σκλήθρου και το τάλιρο, απ’ τους κοινούς θνητούς.

  Κάποτε, θυμάμαι, αργά σε κάποιο γλέντι του χωριού –σίγουρα μ’ άλλη ορχήστρα- τραγουδούσαν οι νέοι του χωριού, ένα σλάβικο ερωτικό.

..Μου σα μόλιαμ να

Μπογκουρυτίτσα

Ντα τα ζέβαμ εβντοβίτσα…

(Παρακαλάω την Παναγιά

να σε πάρω χήρα)!!

  Το αποτέλεσμα ήταν να συλληφθούν απ’ τις δυνάμεις ασφαλείας!!! του νωματάρχη Πάλλα, κι όλοι τους να κοιμηθούνε στο κρατητήριο!

  Ο θείος μου ο Γιώργος Καραπαλίδης, του πατέρα του οποίου ο στρατός το ’49 εκτέλεσε στη Φλώρινα μαζί με τους 27 Αμυνταιώτες, πάντα θυμάμαι παράγγελνε στον Γκιούμπουρα, εκείνη τη θεϊκή μελωδία του Παύλου Μελά! …σαν τέτοια ώρα στο βουνό, ο Παύλος πληγωμένος…

  Άλλες εποχές, άλλα ήθη, άλλη λογική…

  Η πρώτη μου επαφή με το Σκλήθρο, στις διακοπές των Χριστουγέννων, όταν κατεβαίναμε με την μάνα μου στη στάση «Καρυδιά», απ’ το βρωμερό λεωφορείο της γραμμής, ήταν η μυρωδιά της καμένης βελανιδιάς και κείνος ο «αναθρώσκων» καπνός, που ανέβαινε ήρεμα, απ’ όλες τις καμινάδες των γεμάτων ανθρώπους σπιτιών.

  Στο Αμύνταιο βρωμούσε θειάφι, απ’ το κάρβουνο που καίγαμε όλοι στις σόμπες.

  Απ’ τα μικράτα μου, Πάσχα – Χριστούγεννα – καλοκαίρι, όλες μου τις διακοπές τις μαθητικές, τις πέρασα στο Σκλήθρο, κοντά σε αγαπημένους, αξέχαστους ανθρώπους.

  Οι καλύτερες εικόνες που αποτύπωσε ο φακός του φλοιού μου, είναι απ’ το Σκλήθρο.

  Πρόλαβα δύο γερο – βλάχους με τις φουστανέλες τους, ακουμπισμένους στις γκλίτσες τους να λιάζονται ώρες, έξω απ’ το καφενείο του χωριού, μια εικόνα μαγική.

  Στα μπακάλικα στημένοι στον μπάγκο στα όρθια, πίναν σφηνάκια τσίπουρο οι μερακλήδες, με στραγάλια ή καμιά παστή όλο αλάτι σαρδέλα.

  Ο αρραβώνας δυο νέων κι η επαφή των σογιών, των συμπεθέρων, γινόταν σε όλους γνωστή απ’ τα τραγούδια των συγγενών, που γιόρταζαν το γεγονός.

  Οι νέοι, κάθε βράδυ, δήλωναν τη παρουσία τους στη γειτονιά της αγαπημένης τους, με περίτεχνες καντάδες.

  Οι Πρόσφυγες του Σκλήθρου, σχεδόν στην ολότητα τους απ’ την παραλία της Μικράς Ασίας, μετά το ’50, χάσαν τελείως την κουλτούρατους, σε έθιμα, μουσική, χορούς. Κι ακόμα δεν υπάρχει κάτι, που να θυμίζει την χαμένη τους πατρίδα. Πολύ κακώς αυτό.

  Το χειμώνα, αποκλεισμένοι μέρες απ’ τα χιόνια της εποχής, ήμουν όλος αυτιά, σε ιστορίες των συγγενών μου, για τα Γιούρα, την Ανάφη, το Γεντί Κουλέ, το κολαστήριο της Κέρκυρας…

  Χωρίς διόλου μελό, χωρίς καν παράπονο, ούτε θυμό, έτσι, σαν θέλημα του θεού ή της μοίρας, αποστασιοποιημένα, σαν ν’ αφορούσαν κάποιους τρίτους…

  Όπως πιθανόν, θα διηγούνταν οι γέρο Ινδιάνοι τον αφανισμό τους, απ’ το ιππικό των Γιάνκηδων, στα Ινδιανόπουλα, που τώρα, γίναν Αμερικανάκια…

  Χωριό, επί Τουρκοκρατίας, σχεδόν στην ολότητα Εξαρχικό, πλην μιας οικογένειας (Γραμμενόπουλοι), βρέθηκε πολλές φορές στο μάτι αιματηρού κυκλώνα.

  Νοέμβρης 1904. λίγο μετά τον θάνατο εκείνου του ευγενούς παλικαριού, Παύλου Μελά, άλλοι έχουν τώρα τα «κουμάντα», του Μακεδονικού Αγώνα.

  Οι Κατεχάκης, Καούδης, Καραβίτης, Πούλακας, Κλειδής, με σώμα 30-40 αντρών, άφησαν μια αιματηρή δολοφονική πράξη στην ιστορία του αντάρτικου αγώνα.

  Ύστερα από πρόσκληση ενός Τουρκαλβανού κι ενός Πατριαρχικού Σκληθριώτη, επιχειρούν φονική επίθεση στο σπίτι του εξαρχικού παπά, που πάντρευε τον γιό του.

  Το συμβάν έμεινε στην ιστορία –όχι φυσικά την Ελληνική- σαν «Καρφάβα Σφάντμπα» (Ματωμένος γάμος). Η επιχείρηση της ντροπής, περιγράφεται στα απομνημονεύματα των Καραβίτη, Κλειδή, μ’ όλες τις φρικτές λεπτομέρειες.

  Απολογισμός: 15 νεκροί Σκληθριώτες (κατά την Ελληνική πλευρά), 45 κατά την Εξαρχική – Βουλγαρική.

  Ένα άνανδρο μακέλεμα αθώων, τα άγρια φοβερά χρόνια, πριν την απελευθέρωση απ’ τον Τουρκικό ζυγό, με εκατέρωθεν βιαιότητες, που κανέναν δεν τιμούν.

  Μέσα, με τέλη του 1944, με καταρέουσα πανευρωπαϊκά την ναζιστική δολοφονική μηχανή και των συμμάχων της Βουλγάρων, χωριά της περιοχής μας, Βαρικό, Ασπρόγεια, Περικοπή, Σκλήθρο, Αετός, Ξινό Νερό (πηγή: Το Αντάρτικο στη Δυτ. Μακεδονία του ΠαπαναστασίουΚαπετάν Άρης), παρασυρόμενα απ’ τη Βουλγαρική προπαγάνδα, που εκμεταλλεύονταν τον προηγηθέντα την κατοχή, κατατρεγμό του ντόπιου πληθυσμού από την Μεταξική δικτατορία, ήταν οπλισμένα, ενάντια στον απελευθερωτικό αγώνα του ΕΛΑΣ.

  Με την ίδια πολιτικής του «διαίρει και βασίλευε» εξοπλίστηκαν και τουρκόφωνα χωριά, με σημαία τον αντικομουνισμό, κόντρα κι αυτά, στον αντικατοχικό αγώνα τού ΕΛΑΣ. Μύλος γενικά…

  Σεπτέμβρης του ‘44

  Έδωσε μάχη ο ΕΛΑΣ, όπου σκοτώθηκε ένας αντάρτης και τραυματίστηκαν 6, (πηγή: «Απομνημονεύματα ενός καπετάνιου» του καπ. Αμύντα) για τον αφοπλισμό απ’ τα όπλα της ντροπής, του Σκλήθρου.

  Για τη λαθεμένη τους αυτή στάση, οι ντόπιοι, πλήρωσαν αργότερα πολύ ακριβά, με φυλακίσεις, εκτελέσεις, πράγμα που δεν έγινε με άλλους, που συνεργάστηκαν ακόμα και σε εγκλήματα, με τους κατακτητές.

  Λυπάμαι πραγματικά, που χαλάει την ονειρική, ειρηνική, ειδυλλιακή εικόνα του Σκλήθρου, η καταγραφή τραγικών αιματηρών σκηνών της ιστορίας του, που δεν πρέπει να ξεχνιούνται όμως, με την αποτροπή στο μέλλον παρόμοιων λαθών.

  Σήμερα, το σύγχρονο, τελείως διαφορετικό Σκλήθρο σαν όνομα, το σώζουν, μια νεολαία ντόπιων και προσφύγων –έστω και ολιγομελής- σε αρμονική συμβίωση και δράση, δυο επιχειρήσεις μοναδικές, οι ταβέρνες ΘΩΜΑΣ και Μυλόρεμα, που ξεχωρίζουν στο είδος.

  Και μια πολυπληθής, ζωντανή παροικία στο Τορόντο, που ζει με τις αναμνήσεις και την αγάπη της πατρογονικής τους εστίας.

  Ο επιτάφιος του Αη Γιώργη του Σκλήθρου, γύρω στα ’60, ήταν όλος ντυμένος με κίτρινα αγριολούλουδα, «γκρότφετς» (είδος ζουμπουλιού), που μαζεύαμε όλα τα παιδιά του χωριού απ’ το βουνό (Γκράντιστα) Ακόμα έχω την μεθυστική λυπητερή μυρωδιά τους στα ρουθούνια μου. Δεν ξερνιούνται αυτά.

  Θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθεί σαν Σκληθριώτης, ο τέως πρόεδρος της Δημοκρατίας, Χρήστος Σαρτζετάκης.

  Κατά ένα παράδοξο παιχνίδι της ιστορίας –αν πρόκειται για ιστορία, κι όχι για μυθοπλασία-, η μητέρα του Σαρτζετάκη, ήταν παιδί του ζευγαριού που παντρεύονταν και γλύτωσαν το μακελειό του «Ματωμένου γάμου» (πηγή: Λιθοξόου).

Ο Σαρτζετάκης Ειρηνοδίκης στην Κλεισούρα Καστοριάς, Ιούλιος 1956.
  Ο Χρ. Σαρτζετάκης, με επιστολή του στο «Έθνος» της Φλώρινας, προ 10ετίας, διέψευσε κατηγορηματικά, ότι έτσι έχει η αλήθεια για την καταγωγή του. Πιθανόν να ‘ναι έτσι.

  Το χειρότερο όλων, είναι να ντρέπεται κάποιος, για την όποια καταγωγή του και να απαρνιεται τη φύτρα του, είτε είναι απόγονος των Αλκμεωνίδων, είτε του τσάρου Σαμουήλ, του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπή, είτε του …Ντίνε Γκιούπτεν

47 σχόλια:

  1. πιθανον ο γραφων προσπαθει να διαφημηση τον ευατον του
    με τα ==υπρεαξιολογα= κειμενα.
    λετε να εχω αδικο
    μφχ
    κσ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. GIATI NTREPESE NA ANAFERIS TO PALIO ONOMA TOU XORIOU
    H AKOMA FOBASTE?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Υποκλίνομαι, γιατρέ!!!
    Το παρόν θα πρέπει να διδάσκεται στην παρούσα γενιά, αλλά και στις μέλλουσες σαν ευαγγέλιο. Να αποτελέσει ευκαιρία για μια καταγραφή πολλών άλλων πολιτισμικών και όχι μόνο στοιχείων του Σκλήθρου. Με το θάρρος όμως που διακρίνει τη γραφή σου και όχι μισόλογα και υποκρισίες.
    Θα ήθελα όμως διακριτικά να συμπληρώσω κάτι που έχει σχέση με το παρόν και το γνωρίζουν λίγοι: Το χωριό διέθετε ακόμη ένα κουρείο τη δεκαετία του '50, αυτό του κ. Μπίτζιου, δίπλα από τον Σμέρνο. Τέλη της δεκαετίας ο εν λόγω κουρέας μετανάστευσε με τη γυναίκα του και το δυο γιους του στο Cincinati του Ohio. Ο ένας γιος, σήμερα γύρω στα 60, είναι ο περίφημος Jim Bidzos. Όλοι έχουμε σχέση με ένα επίτευγμά του. Την ασφάλεια των πιστωτικών καρτών. Ο γιος του κουρέα από το Σκλήθρο και η Silicon Valley.
    Άγγελε, εγκάρδια σ' ευχαριστούμε!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε όλες τις αναρτήσεις του Angel σε παρακολουθώ ότι έχεις μια υποταγή, μια δουλοπρέπεια, μια παράδοση άνευ όρων. Γιατί συμπληρώνεις "διακριτικά" και όχι απλά ή δυναμικά? Γιατί ο "θαρραλέος" είναι ο Angel και όχι εσύ? Κύριε Πασπάλη νομίζω είστε και εκπαιδευτικός. Αν δεν κάνω λάθος και ισχύει αυτό, παρακαλώ αυτή την υποταγή μη τη διδάσκετε στα παιδιά. Συμβουλή: Κάντε ασκήσεις θάρρους.(ορα Μήτσους Λαζόπουλου)

      Διαγραφή
    2. Τώρα θα το πάμε έτσι:
      Stavros Paspalis
      Ανώνυμος
      Stavros Paspalis
      Ανώνυμος
      κ.ο.κ.
      Αξιότιμε κ. κ. Ανώνυμε-η,
      Έχετε απόλυτο δίκιο ότι υποτάσσομαι στον κύριο Ρακόπουλο. Η αλήθεια είναι ότι δε θέλω τέτοια άτομα να τα απογοητεύω. Τα ενθαρρύνω να συνεχίζουν "επώνυμα" να εκτίθενται στην "ανώνυμη" κριτική. Τα βρίσκω ιδιαίτερα χρήσιμα στον αγώνα για την καταπολέμηση της πνευματικής μας ένδειας.
      Υποκλίνομαι στον επώνυμο επαναστάτη, αλλά δεν υποτάσσομαι στον ανώνυμο που ούτε καν το εκ γενετής φύλο του διακρίνεται ούτε και αυτό που έχει επιλέξει.
      Όσον αφορά αυτό που διδάσκω στα παιδιά εδώ και πάνω από είκοσι χρόνια το αφήνω να το κρίνουν τουλάχιστον οι ενήλικες σήμερα μαθητές μου.
      (Οψόμεθα μετά θάρρους)

      Διαγραφή
    3. Το να επαινει κανεις τον συγγραφεα των ανωνυμων βουκινων και καθε αλλης μορφης ανωνυμης φυλλαδας, σαν επωνυμο επαναστατη ειναι τραγικα ειρωνικο. Αν ποτε διδαχθουν τα δουλοπρεπη, προβοκατορικα και προπαγανδιστικα κειμενα του γκεμπελικου αυτου ανθρωπου θα πρεπει να σας μηνυσουν ολοι οι γονεις. Κι επειδη δενπροκειται να κανω την τιμη στον υβριστη λιβελογραφο να σχολιασω επωνυμα τα (δηθεν δικα του) κειμενα, ΕΝΑΣ ΑΝΩΝΥΜΟΣ

      Διαγραφή
    4. ανωνυμε δεν εχεις το μεγεθος να αντιπαρατεθεις με τον ρακοπουλο και καθε επωνυμο γραφια αυτου του blog η του τοπου γενικοτερα. Κατσε στη μιζερια σου και συνεχισε να λογοκρινεις ανωνυμα τον γιατρο επειδη σε ετσουξε το καθε βουκινο (καταλαβαινουμε τους σκοπους σου)

      Διαγραφή
  4. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ...ΑΛΛΗ ΜΙΑ KANTΑΔΑ ΤΟΥ Α.Θ.Ρ. ΚΥΠΡΙΝΟΥ ΓΙΑΤΡΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟ ΦΙΛΟΒΟΥΛΓΑΡΙΚΟ ΟΥΡΑΝΙΟ ΤΟΞΟ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ρε 9.17μ.μ. ασχετε και ανοητε, κενου περιεχομενου, χαμηλης διανοητικης σταθμης και ικανοτητος,μοχθηρε, υπουλε και γιατι οχι και σατανικε. τι το επιληψιμο βρηκες και τον αποπαιρνεις...........................

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Πολύ copy-paste έπεσε...όποιος δεν πιστεύει ας βάλει κομμάτια του κειμένου στο Google να δει τους επιμέρους συγγραφείς αυτού του ψηφιδωτού

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Φίλε άγγελε όντος είναι συγκινητικά όλα αυτά που έγραψες και μπράβο σου γιατί έχεις μια τεράστια μνήμη μέσα σου κάτι που άλλοι εδώ στο χωριό δεν έχουν …όμως πιστεύω ότι είσαι κάπου (λάθος) ..Στο ότι βασίζεσαι στης πηγές άλλων όπως στον (Λιθοξόου) ..Σε αυτήν την περίπτωση εγώ θεωρώ τον ματωμένο γάμο του Λιθοξόου μια Μαύρη προπαγάνδα και θα αρκεστώ σε αυτά που είπε ο Σαρτζετάκης στην σελίδα του και αυτά που έχουν πει εδώ οι ποιο παλιοί Ντόπιοι οι οποίοι τα άκουσαν από τους παππούδες τους που τα έζησαν και όσο να ναι κάτι παραπάνω ήξεραν αυτοί από τον Λιθοξόου….. όσο για αυτό που έγραψες στο τέλος θα έπρεπε να συμπληρώσεις και το όνομα του Ivan Mihailov Gavrilov ο οποίος την περίοδο που έσφαζαν οι γερανοί στα χωριά της Μακεδονίας όπως και όλα όσα έγιναν σε Σκλήθρο- Αετό-λεχοβο-κλεισουρα Κτλ …. Ο ivan Mihailov Gavrilov του κυβερνών κόμμα των Σκοπιών IMRO Εσωτερική επαναστατική Μακεδονική οργάνωση του οποίου σήμερα ηγέτης είναι ο Νίκολα Γκρούεβσκι …ήταν ο μεγαλύτερος συνεργάτης τον ναζί εκείνη την εποχή ….για αυτό και αναφέρθηκα στον Λιθοξόου και ότι λέει δεν έχουν βάση γιατί δεν γίνεται εδώ να το παίζουμε δημοκράτες και οπο την άλλη να αγαπας και να στιριζεις τον Γκρούεβσκι που αν το πάμε έτσι είναι κάτι και χειρότερο από Χρυσή αυγή και αυτό γιατί στηρίζει μια κυβέρνηση και ένα κόμμα με φασιστικές καταβολές …Για αυτό θα συμπληρώσουμε και το όνομα του φίλου μας Ιβάν παρακάτω .
    Το χειρότερο όλων, είναι να ντρέπεται κάποιος, για την όποια καταγωγή του και να απαρνιεται τη φύτρα του, είτε είναι απόγονος των Αλκμεωνίδων, είτε του τσάρου Σαμουήλ, του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπή, είτε του …Ντίνε Γκιούπτεν… είτε του ivan Mihailov Gavrilov ………. (ΑΚΑΛΥΠΤΟΣ - ΣΚΛΗΘΡΟ)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αγγελε εγραψες.Θελει θαρος και τολμη και συ το διαθετεις,θα σου πω κατι το οποιο δεν γνωριζεις.Η καρβαβα σφαντμπα ,εχει παχτει σαν λαικο θεατρικο δρομενο το 41 στο Ξινο Νερο στην θαυμασια αιθουσα του δημ.σχολειου,με ηθοποιους και σκηνοθετη απο το Ξ.ΝΕΡΟ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φιλε 4,56 μ.μ. Η καρβαβα σφαδβα παιχτηκε θεατρο το1943.Ημουν θεατης με τον παπου μου. Η πρωταγονιστρια ζη ακομα και εχω επικοινωνια μαζι της στην Φλωρινα
      Ηταν μια απο τις 200 και πανω νεες καινεους που πηγαν στο ανταρτικο,αυτη καταφερε και εζησε και γυρισε πισω.
      Ο δε πρωταγωνιστης δυστυχως χαθηκε στο ανταρτικο.Τα θυμαμαι ολα αυτα σαν να εγιναν περσι.Ερχονται στο μυαλο σαν slow motion.Ο κ. Αγελος εξυστορει με αρκετη ζωντανια τα παιδικα μου χρονια στο Ξυνο Νερο (Εκσι -Σο) η Γκορνο Βιρβενι.
      Ανγελε σ'ευχαριστω που με εφερες πισω,Αν και καθε μeρα που περνα η καρδια μου σταζει μεγαλυτερες σταγονες αιμα εδω στο εξωτερικο.
      Αν ειμαστε καλλα μετην υγεια σου κλεινω ενα ραντεβου για το καλοκαιρι 2014 νατα πω προφορικ. Οταν ερθω θα επικοινωνησω μαζι σου αν φυσικα θα θαθελες και συ.Ευχομε σε σενα Ανγελε και σ'ολους τους ανωνημους καλλη χρονια με υγεια και καλωσυμη.

      Διαγραφή
    2. Εξωτερικό? Πού? Για Σκόπια σε κόβω ..

      Διαγραφή
  9. ΡΕ ΑΚΑΛΥΠΤΕ,ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΓΡΑΦΕΙΣ?ΤΙ ΔΟΥΛΕΙΑ ΕΧΕΙ Ο ΓΚΡΟΥΕΥΤΣΚΙ ?ΜΑΣ ΞΕΣΧΙΣΕΣ,ΜΕ ΤΟΝ ΠΕΙΣΤΙΚΑ ΣΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ,ΤΟΥ ΣΤΥΛ ΚΑΙ ΕΣΕΙΣ ΣΦΑΞΑΤΕ ΚΑΙ ΑΦΑΝΙΣΑΤΕ ΤΟΥΣ ΙΝΔΙΑΝΟΥΣ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όταν δεν ξέρεις από ιστορία θα λες αρλούμπες …..πάντα ότι και αν συμβαίνει στον κόσμο υπάρχουν επιχειρήματα από τα οποία κάποια είναι αληθινά και κάποια όχι …Η ιστορία είναι ένα πάζλ που μόνο όταν βάλεις τα σωστά κομμάτια τότε θα τελειώσει ….το ότι ανέφερα τον Γκρουεφσκι είναι ένα κομμάτι από όλα αυτά …εσύ αν δεν μπορείς να καταλάβεις τι θέλω να πω στο πρώτο κείμενο μπαίνεις αυτόματα στην κατηγορία τον ψευτοκουλτουριάρηδων και ανιστόρητων που το μόνο που ξέρουν είναι η εύκολη απάντηση και να συνεχίζουν την προπαγάνδα της προβατίλας που γεννά νέα πρόβατα….

      Διαγραφή
  10. ΔΟΞΑ ΚΑΙ ΤΙΜΗ ΣΤΑ ΠΑΛΛΗΚΑΡΙΑ (ΚΑΤΕΧΑΚΗΣ, ΚΑΟΥΔΗΣ, ΚΑΡΑΒΙΤΗΣ,ΚΛΕΙΔΗΣ, ΠΟΥΛΑΚΑΣ)ΠΟΥ ΛΕΥΤΕΡΩΣΑΝ ΤΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΜΑΣ ΑΠ ΤΗ ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΗ ΣΥΦΙΛΗ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ΟΡΙΣΜΕΝΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΕΚΤΙΘΕΝΤΑΙ.
      ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΤΟΥΣ ΧΑΝΕΤΑΙ ΚΑΙ ΑΝΑΓΚΑΖΟΝΤΑΙ ΦΑΝΕΡΑ ΝΑ ΤΟ ΣΤΗΡΙΖΟΥΝ.

      Διαγραφή
  11. Γιατρέ μου φοβερό το άρθρο σου,συγκηνητικό και ενημερωτηκό γιατί μερικά ιστορικά γεγονότα δεν τα εγνώριζα.
    Οσο για τους γυμνοσάλιαγκες του διαδικτύου με τα αρνητικά σχόλια χωρίς υπογραφή ΧΕΣΤΟΥΣ,
    Η σιωπηρή πλειοψηφία των αναγνωστών απολαμβάνουν τα άρθρα σου και ας μην συμφωνούν πλήρως με αυτά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ .....Ο Α.Θ.Ρ. ΚΑΤΕΒΑΙΝΕΙ ΥΠΟΨΗΦΙΟΣ ΤΟΥ ΦΙΛΟΒΟΥΛΓΑΡΙΚΟΥ ΤΟΞΟΥ ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΑΜΥΝΤΑΙΟΥ....
    ΑΝ ΚΑΙ ΚΥΠΡΙΟΣ ΔΗΛ ΚΥΠ-ΡΙΝΟΣ ΑΠΕΔΕΙΞΕ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΆΛΛΟΣ ΈΝΑΣ ΦΙΛΟ- ΒΟΥΛΓΑΡΟΣ ΣΤΗΝ ΛΙΣΤΑ.............Α.Θ.Ρ. ΤΙ ΕΠΑΓΓΕΛΕΣΕ? ΠΟΥ ΕΡΓΑΖΕΣΑΙ? ΘΑ ΤΟ ΒΆΛΕΙΣ ΚΙ ΑΥΤΟ ΕΙΣ ΤΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΟΥ??? Ο ΝΕΟΒΟΥΛΓΑΡΟΣ ΠΑΜΠΛΕ ΦΙΛΙΠΟΒ ΚΑΙ ΠΑΝΤΕ ΑΣΛΑΚΟΒ ΣΕ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΝ ΜΕ ΑΓΩΝΙΑ ΣΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΟΥΣ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΑΔΙΚΑΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΚΑΘΟΔΟΥ ΣΟΥ ........

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. ΛΕΛΕ ΜΠΡΑΤΣΚΟ ΜΠΟΥΛΓΚΑΡΤΣΙ ΝΤΟΚΤΟΡΤΣΕ ΤΑ ΕΚΙ ΖΑ ΣΟΡΟΒΙΤΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. ασχετε,δεν ειναι κυπριος ο Αγγελος,η γυναικα του ειναι κυπρια,ειναι γονος μικρασιατων,ρακιντζης το επιθετο του,η δε μανα του ειναι απο το σκληθρο,ειναι πατερας του θαυμασιου πολυβραβευμενου νεου ποιητη και καμαρι της πολης μας θοδωρη.ουτε μπουλγκαρτσι ουτε ουρανιοταξιτης.γκεκε μ,,,,,,,,,,κα?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ο "θαυμασιου πολυβραβευμενου νεου ποιητη και καμαρι της πολης μας θοδωρη" δεν είναι αυτός που θα χάριζε όλην την βιβλιοθήκη του αν του πρότεινε έστω και κάποιος από το αναγνωστικό κοινό βιβλίο για την ελληνικότητα της Μακεδονίας και έκανε πολύ κόσμο να τραβάει τα μαλλιά του με την παπαρολογία του;

      Διαγραφή
  15. Το θλιβερό είναι με πόσο καμάρι και υπερηφάνια αναφέρονται ορισμένοι από τους σχολιαστές στην προέλευση των παλαιών ονομάτων των χωριών και τοπονυμίων της περιοχής. Ασφαλώς και έτσι ονομάζονταν, το θέμα είναι ότι η αναδυκνέιεται νοσταλγία από το ύφος της γραφής. Ο άλλος ανέφερε το Ξινό Νερό εκτός από Εξί Σου που είναι ευρέως γνωστό και ως "Γκόρνο Βιρβένι". Ρε θα μας τρελάνετε; Κι εγώ 50 φεύγα είμαι και πρώτη φορά ακούω το Ξινό Νερό με αυτό το όνομα. Φυσικά και στα Καζακστανικά μπορεί να λέγεται Ρουσλοβο ή στα Πακιστανικά Μιστρέκο... Αν λοιπόν σας λείπουν σε ορισμένους αυτά τα ακούσματα, δίπλα στη γείτονα έχει πολλά...μια επίσκεψη ίσως και μόνιμη διαμονή θα σας ανακουφίσει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ρουσίλβο: Η παλιά ονομασία του χωριού Ξανθόγεια, 24 χλμ δυτικά της Έδεσσας.
      Με το τέλος του εμφυλίου (1946-1949) οι περισσότερες γυναίκες του χωριού έμειναν μόνες εφ’ όρου ζωής μια και οι άντρες τους σκοτώθηκαν ή εξορίστηκαν… (1)
      Από το 1986 έπαψε να κατοικείται κατόπιν μακροχρόνιου κοινωνικού αποκλεισμού.
      Στους μύθους & τους θρύλους συγκαταλέγεται και η γνωστή Καπετάνισσα (απο τα ‘πέτρινα’ χρόνια του εμφυλίου) Ειρήνη Γκίνη (γνωστή και ως Μίρκα στην ντοπιολαλιά) η οποία και άφησε την κληρονομιά της θαμμένη κάπου στο χωριό.
      συνελήφθηκε μαζί με 8 συντρόφους της η δασκάλα Μίρκα Γκίνοβα από το χωριό Ξανθόγεια της Πέλλας (Γραμματέας της Περιφερειακής Επιτροπής Έδεσσας του ΑΦΖ), η Γκίνοβα καταδικάστηκε σε θάνατο και εκτελέστηκε στις 26/6/1946, ήταν η πρώτη Σλαβομακεδόνισσα, θύμα του εμφυλίου πολέμου.

      Διαγραφή
    2. Εκτελέσθηκε από Ελληνες επειδή αρνήθηκε να είναι Ελληνίδα

      " Σας συγχαίρω για την κόρη που γεννήσατε. Αυτή δέχθηκε το θάνατο με το γέλιο στο στόμα, ηρωϊκά και ψύχραιμα, τραγουδώντας. Ολοι που παραβρεθήκαμε στην περίεργη και άγρια εκείνη εικόνα, την θαυμάσαμε. Κατά τις 5.30' η ώρα εγώ πλησίασα κοντά της και τη ρώτησα μήπως θέλει τίποτα να γράψω στους γονείς της. Αυτή με κοίταξε ήσυχα και μου είπε: "Εγώ πεθαίνω σαν τίμιος άνθρωπος για κάτι στο οποίο ολοκληρωτικά πιστεύω. Για την καλυτέρευση όχι προσωπικά της δικής μου ζωής, αλλά για τη ζωή όλων των ανθρώπων".
      (Από το γράμμα ενός φαντάρου του εκτελεστικού αποσπάσματος της Μίρκας προς τον πατέρα της)

      Στο στρατοδικείο δήλωσε: "Είμαι Σλαβομακεδονοπούλα και πιστεύω στο ΚΚΕ. Γιατί μονάχα αυτό εκπροσωπεί τη θέληση όλου του λαού της Ελλάδας... Αγωνίστηκα στην πρώτη κατοχή ενάντια στους Γερμανούς κατακτητές... Είμαι περήφανη που πεθαίνω σήμερα αγωνιζόμενη ενάντια στους καινούργιους κατακτητές"

      Διαγραφή
    3. στο Δήμο Κορυδαλλού της Αττικής, υπάρχει οδός αφιερωμένη στην αγωνίστρια και ηρωίδα της ελληνικής Εθνικής Αντίστασης την περίοδο του 2ο Παγκοσμίου Πολέμου, την συμπατριώτισσα μας Μιρκα Γκίνοβα (Ειρήνη Γκίνη), από το Ρουσίλοβο.

      Διαγραφή
    4. οσο για τα πακιστανικα ειναι η πιθανη επομενη μητρική σου γλώσσα,
      αν κρίνουμε από τις διαθεσεις των δανειστών.....

      Διαγραφή
    5. Στις 26 Ιουλίου ο φασισμός εκτελεί την Ειρήνη Γκίνη. Είναι η πρώτη γυναίκα που τουφεκίζεται απο απόσπασμα, ανοίγοντας έτσι έναν φρικτό κύκλο αίματος. Ο προοδευτικός κόσμος σε Ελλάδα και το εξωτερικό διαμαρτύρεται.

      Αργότερα ο ΔΣΕ θα χαρίσει μιά κορυφή του Γράμμου, ένα κάστρο του, στην Ειρήνη Γκίνη την αδικοσκοτωμένη δασκάλα...

      Διαγραφή
    6. Τουλάχιστον αυτή είπε την αλήθεια. ΣΛΑΒΟμακεδονοπούλα. Και όχι ΜΑΚΕΔΟΝΟΠΟΥΛΑ.

      Διαγραφή
    7. Η Γκίνη ήταν μια αντάρτισσα κομμουνίστρια και έχασε τη ζωή της γιατί ήθελε με το ζόρι και τα όπλα του ΚΚΕ και των βορείων γειτόνων μας να κάνει την Ελλάδα "Λαϊκή Δημοκρατία" όπως ονομάζονταν τα καθεστώτα όπου κυβερνούσε ένα κόμμα στην κομμουνιστική ανατολική Ευρώπη. Δεν γνωρίζουμε πόσα φαντάρια σκότωσε η Γκίνη πριν να εκτελεστεί. Το ότι έδωσαν το όνομά της σε δρόμο είναι σκάνδαλο και δείχνει την ύπνωση του αστικού κόσμου.

      Διαγραφή
  16. Kομμάτι της ελληνικής Ιστορίας και αυτο.

    Το κίνημα για την επιστροφή των ακινήτων, που εκποιήθηκαν στην κατοχή.

    Πρόκειται για τον Σμυρνιό δικηγόρο και πολιτικό, Αντώνη Αθηνογένη. Στην κατοχή είχε χάσει το σπίτι του. Το πούλησε έναντι μικρού τιμήματος, ώστε να εξασφαλίσει τρόφιμα για την επιβίωση της οικογένείας του.
    Η ανθρωπιστική κρίση του φρικτού χειμώνα του 1941, αποδεκάτισε κυρίως τα μεγάλα αστικά κέντρα.
    Ο Αθηνογένης, το 1946, ηγήθηκε της προσπάθειας να επιστραφούν τα σπίτια που είχαν χαθεί. Για αυτό το σκοπό, συνέταξε αναλυτική λίστα των ακινήτων που εκποιήθηκαν, αλλά και ξεχωριστή λίστα με τα ονόματα αυτών που τα είχαν αρπάξει.
    Οι δωσίλογοι, μετά τον πόλεμο, είχαν ενταχθεί με τη δύναμη του χρήματος στην νεοελληνική πραγματικότητα, είχαν πρόσβαση στα κόμματα, επηρέαζαν τη δικαιοσύνη και πίεζαν να μην ψηφιστεί νόμος, που θα τους έπαιρνε πίσω την περιουσία που απέκτησαν παράνομα σε βάρος των τίμιων Ελλήνων.
    Είχαν καταφέρει, μάλιστα, να φέρουν στη βουλή, μέσω ενός ακροδεξιού σχηματισμού, πρόταση νόμου για νομιμοποίηση όλων των αγορών επί κατοχής, με αντάλλαγμα έναν ειδικό φόρο ακινήτων.

    http://stoxasmos-politikh.blogspot.de/2014/01/blog-post_1.html#more

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. 12.42 και αν σου πω την Κωνσταντινουπολη ,Ινσταμπουλ,θα αντιδρασεις φυσικα.Δυο μετρα και δυο σταθμα,

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Τι εννοείς πως εσύ θα αντιδράσεις ως προς τις ελληνικές ονομασίες των χωριών μας; Για σκέψου την αντιστοιχία των όσων γράφεις και θα καταλάβεις τι εννοώ. Η ένσταση δεν είναι στην αναμφισβήτητη ιστορία αλλά στο ότι αφελείς δίνουν λαβές για φιλοσκοπιανικά σχόλια χωρίς την παραμικρή βάση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. "Αν ελευθερία σημαίνει κάτι τελικά , σημαίνει το δικαίωμα να λες στους ανθρώπους αυτό που δεν θέλουν να ακούσουν"
      George Orwell (1903 - 1950)

      Διαγραφή
    2. Αν ο Χριστός σας είναι Εβραίος, το αυτοκίνητο σας ιαπωνικό, η πίτσα που τρώτε ιταλική, η δημοκρατία σας ελληνική, οι αριθμοί σας αραβικοί, τα γράμματά σας λατινικά, οι πολυεθνικές αμερικάνικες, η μουσική σας τσιγγάνικη, οι λέξεις σας βαλκάνιες, τα φαγητά σας τούρκικα, οι φουστανέλες αλβανικές, τα γαλακτοκομικά σας βουλγάρικα, τότε γιατί ο γείτονάς σας είναι ξένος?

      Διαγραφή
    3. Άσχετος παντελώς. Άσε που αυτό δεν είναι η γνώμη σου αλλά μια απλή αντιγραφή από κάτι που διάβασες και σου άρεσε. Πολύ fb παίζει. Διάβασε και κάτι πιο σοβαρό.

      Διαγραφή
    4. Ανώνυμε 11:3 π.μ.

      Το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης είναι ένα θεμελιώδες δικαίωμα σε μια δημοκρατία.
      Η αλλαγή της εθνικής ταυτότητας των νεκρών, όπως του βασιλιά Σαμουήλ ή του Γκότσε Ντέλτσεφ είναι ένα από τα πιο ειδεχθή εγκλήματα του μακεδονισμού, αφού οι άνθρωποι είναι νεκροί και δεν μπορούν να υπερασπιστούν τον εαυτό τους.Στον πολιτισμένο κόσμο αυτή η πρακτική ονομάζεται Λεηλασία.

      Βούλγαρος καθηγητής ιστορίας, Μπότζινταρ Ντιμίτροφ- Божидар Димитров

      Διαγραφή
    5. αξιότιμε κύριε ντιμιτροφ, κανένας εδώ μέσα δεν γραφει ιστορια, απλος σχολιασουμε. κανένας δεν θέλει να μειώσει, ουτε την βουλγαρια, ουτε την ελλαδα, ούτε κανένα άλλον. και πίστεψε με, αυτοι οι δηθεν ανθελληνες, αγαπανε πιο πολυ την χωρα τους, και ειναι πιο συνεπείς πολιτες,




      Διαγραφή
    6. 6:45 δεν το καταλαβες καλα ξαναδιαβασε το.

      Διαγραφή
  19. ΤΟ ΠΑΣΟΚ ΕΙΝ'ΕΔΩ
    ΕΝΩΜΕΝΟ ΔΥΝΑΤΟ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Στις 9 Φεβρουαρίου 1926, μετονομάστηκan οι σλαβικές τοπωνυμίες με διάταγμα (ΦΕΚ Α΄ 55/1926) σε ελληνικές, ηταν αποφαση του ελληνικού κράτους.
    To renaming έγινε απο Πελοπόννησο μεχρι Aλεξανδρουπολη.

    To Σκλήθρο σας ενόχλησε!

    Oποιος αγαπάει τον τόπο του και την χωρα του να βγαλει μουρη στις πολυεθνικές
    με τσιφτετελια πατριδογνωσιας και λογια της βαλιντε σουλτάνας δεν σωζεται η χωρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Όργιο ανθελληνικών ορέξεων. Καλά μας κάνουν και δε μας αντιμετωπίζουν σαν Ευρωπαίους. Με τέτοια απαρχαιωμένα μυαλά μας αξίζουν πολύ χειρότερα. Άιντε στην πατρίδα σας λοιπόν οι νοσταλγοί της...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ενω εσυ xυνεις το αιμα σου μερα νυχτα για αυτη την χωρα.

      Διαγραφή
    2. Αν αισθάνεσαι φιλοξενούμενος/η , η άποψή σου δεν μετράει . Αν όχι, τότε συμφωνείς μαζί μου. Απορώ γιατί μπήκες στον κόπο να γράψεις Ανώνυμε 11:27 π.μ.

      Διαγραφή
    3. πολύ απότομα τελειώνει το άρθρο. ένας φιλόλογος θα μηδένιζε την έκθεση...
      ωραιες οι αναμνήσεις και καλογραμμένες.
      από το 2014 που έχει γραφτει το άρθρο μέχρι σήμερα, ο γιατρός φανερά πλέον μιλα υπέρ των σκοπιανων θέσεων...

      Διαγραφή

Η εποικοδομητική κριτική και οι εναλλακτικές προτάσεις - απόψεις είναι απαραίτητες και ευπρόσδεκτες, ειδικά όταν το ζητούμενο είναι η ανταλλαγή ιδεών.
Τα σχόλια εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους και η ευθύνη (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Κάθε υβριστικό, προσβλητικό ή άσχετο με το θέμα της ανάρτησης σχόλιο, θα διαγράφεται όποτε εντοπίζεται από την ομάδα διαχείρισης.
Ευχαριστούμε για τη συμμετοχή σου.