Σάββατο 6 Ιουλίου 2013

ΜΝΗΜΗΣ ΕΝΕΚΕΝ (Ναού περιήγηση)…



(Από το ΠΕΡΙΣΚΟΠΙΟ που κυκλοφορεί)

  «Υπέρ του Αγίου οίκου τούτου» ακούστηκε λίγο βραχνή η φωνή του παπά, σημάδι πως δεν είχε ανοίξει ακόμη. Λίγο παρακάτω βρήκε τον σωστό τόνο και συνέχισε τις δεήσεις που συνοδεύονταν από τον γλυκό ήχο που έκαναν τα κουδουνάκια.


  Μέσα στο ιερό ο Άρης φρόντιζε το θυμιατήρι ώστε να καίει συνεχώς και κάθε τόσο σκύβοντας μ‘ ευλάβεια το κοντοκουρεμένο κεφάλι του, το έδινε στον παπά.

Εκεί έξω δεξιά στο ψαλτήρι, όρθιος μπροστά απ’ τον κυρ Παντελή, ο μικρόσωμος Γιώργος, μισοεξαφανισμένος από τα φαρδιά μανίκια του ράσου του πρωτοψάλτη, ψέλλιζε τα πρώτα θρησκευτικά μελίσματα, αρκετά χρόνια πριν γίνει τενοράκι στο τροπάριο της Κασσιανής.

  Και κάπου εκεί, μπροστά από τον σολέα της Αγίας πύλης, η αφεντιά μου να κρατά σαν λάβαρο ένα εξαπτέρυγο, κοιτάζοντας προς το τέμπλο και απομνημόνευα την σειρά των εικόνων.

  Στη μέση ένα συρόμενο πέτασμα, ζωγραφισμένος ο μέγας Αρχιερεύς μ’ ένα δισκοπότηρο στο ένα χέρι και το άλλο προτεταμένο στην κίνηση της ευλογίας. Δεξιά του ο Χριστός με τον Αη Γιάννη τον βαπτιστή δίπλα του.

  Αριστερά η Παναγία και δίπλα της οι Άγιοι Κωνσταντίνος και Ελένη. Σειρά είχαν οι γέροντες Άγιοι με τα άσπρα γένια τους, στη μια ο Αη Νικόλας και στην άλλη ο Αη Θανάσης. Μετά οι νέοι Άγιοι που ήταν καβαλάρηδες. Ο ξανθός ο Αη Γιώργης δίπλα στην αριστερή πλάγια πύλη. Στην άλλη μεριά ο Αη Δημήτρης δίπλα στην δεξιά πλάγια πύλη, μελαχρινός, έτοιμος να τρυπήσει έναν που ‘τανε ντυμένος σαν εχθρός. Καλά να πάθει.

  Κι ύστερα ήταν οι πύλες που ανέφερα με τους Αρχαγγέλους. Δίπλα στον ξανθό Αη Γιώργη, ο ξανθός Γαβριήλ. Δίπλα στον μελαχρινό Αη Δημήτρη, ο μελαχρινός Μιχαήλ με τη ρομφαία του.

  Η γιαγιά η Κυριακούλα έλεγε ότι τους καλούς τους παίρνει ο Γαβριήλ και τους κακούς ο Μιχαήλ. Δεν θυμάμαι τι είχε το εικονοστάσι στις άκρες, γιατί από κει που καθόμουν μ’ εμπόδιζαν τα ψαλτήρια.

  Τις λίγες φορές που μπήκα στο ιερό, μπήκα απ’ τη μεριά του Γαβριήλ, έτσι να πω το κρίμα μου τον απέφευγα τον Μιχαήλ, ίσως να φταίει σ’ αυτό η γιαγιά. Έβλεπα όμως, πάνω απ’ το τέμπλο στο βάθος της αψίδας του ιερού, την πλατυτέρα σχεδόν ολόκληρη, γιατί έτσι μικρόσωμος που ήμουν τότε, μου έκρυβε ένα κομμάτι το τέμπλο.

  Μερικές φορές, όταν πύκνωνε ο καπνός από το θυμίαμα και γινόταν σαν πυκνό σύννεφο, νόμιζα ότι οι Άγιοι αποκτούσαν κίνηση. Τότε δεν ήξερα ακόμη για το φαινόμενο της διάθλασης του φωτός.

  Πάνω ψηλά, όσο μπορούσα να κοιτάξω χωρίς να στρίψω το κορμί μου, διότι αυτό θα ήταν ασέβεια, έβλεπα τα λοφία μεταξύ των τόξων που στήριζαν τον τρούλο. Διέκρινα τους δυο από τους τέσσερις Ευαγγελιστές με το ζωόμορφο σύμβολό τους. Ο Μάρκος με το λιοντάρι πίσω του και ο Ιωάννης με τον αητό πάνω απ’ τον ώμο του. Κι εκεί που ατένιζα, με διέκοπτε η φωνή του κυρ Πέτρου που έβγαινε με τον δίσκο ανάμεσα στους πιστούς προτρέποντας τους για τον οβολό τους, με την καθαρευουσιάνικη παραίνεση …«ότι ευαρέσθησθε». Ενώ όταν έβγαινε με τον δίσκο ο Στόϊτσες έλεγε «βοήθεια σας». Και μ’ ένα ασημόχρωμο μπαρμπέρικο μυροδοχείο σκόρπιζε κολόνια κι όπου σ’ εύρισκε πιστέ μου.

  Η μεγάλη μου περιέργεια όμως ήταν το ιερό και το τι γινόταν εκεί μέσα. Όταν γινόταν η απόλυση, ρωτούσα τον Άρη να μου πει. Αλλά κι αυτός έτσι που μου τα ‘λεγε, μου φαίνονταν λειψά.

  Ετοίμαζαν το ζέον εκεί στα αριστερά απ’ την Αγία Τράπεζα και το ‘λεγαν πρόθεση και απόθεταν τα τίμια δώρα. Στα δεξιά ήταν το διακονικό. Εκεί καθόταν μερικές φορές ο παπά Βαγγέλης και περίμενε για να κοινωνήσει όσο ο παπά Σταύρος συνέχιζε τη λειτουργία.

  Δεξιά υπήρχε ένα παραπόρτι που έβγαζε κατευθείαν έξω, στα Νότια του Ναού. Από εκεί μερικές φορές με τον παπαγιό βγάζαμε έξω τα σακιά με τα πρόσφορα που περίσσευαν για το σπίτι. Αυτό γινόταν κυριολεκτικά πίσω από τις πλάτες του Αρχαγγέλου Μιχαήλ που κοίταζε προς το εσωτερικό και η πύλη του σπάνια άνοιγε. Το τρίπτυχο αυτό: πρόθεση, κόγχη, διακονικό δεν ήταν μόνο σχήμα λειτουργικό. Ήταν έκφραση του τρισυπόστατου της πίστης.

  Κάποτε ο ναός γκρεμίστηκε, τα φορτηγά μετέφεραν τα μπάζα του μαζί με τα χρόνια της αθωότητας μας.

  Μεγάλος πια βρήκα τα ίχνη του σε μια παλιά αποτύπωση. Η κάτοψη του είχε το σχήμα Ελληνικού Σταυρού. Θα μπορούσες να τον εγγράψεις σε κύκλο αν ο πρόναος δεν τόνιζε λίγο το μήκος του. Οι διαστάσεις του ήταν 23 μέτρα από ανατολή σε Δύση και 20 μέτρα από Βορρά σε Νότο.

  Ο νέος ναός είναι αρκετά μεγαλύτερος. Έχει μήκος 35 μέτρα. Είναι μια συμμετρική τρίκλιτη βασιλική. Η αψίδα του Ιερού βήματος προέχει εμφανώς με δύο πτέρυγες στη θέση της πρόθεσης και του διακονικού που «σπάζουν» έτσι την κάτοψη του λατινικού σταυρού που είναι το βασικό σχήμα του νέου Ναού.

  Θα μου πεις τώρα αναγνώστη, γιατί μας πρήζεις μ’ όλα αυτά.

  Εδώ και μερικές ημέρες, κάποιοι εκεί στο ναό, έχουν βαλθεί να χαλάσουν το σχήμα του, τη συμμετρία του, τον συμβολισμό που λέγαμε.

  Διότι τα σχήματα στα μνημειακά κτήρια και πολύ περισσότερο στα κτήρια θρησκευτικής λατρείας, εκφράζουν ιδέες που μέσα από το σχήμα γίνονται σύμβολα.

  Και αυτό το φαινόμενο «λαμβάνει χώραν υπό τα όμματα των ταγών της μικρής μας πόλης».

  Προφανώς αγαθές οι προθέσεις του ποιμένος. Αλλά καμιά φορά ο δρόμος προς το κακό είναι στρωμένος με τέτοιες αγαθές προθέσεις.

  Τα αρχιτεκτονικά αμαρτήματα δεν σβήνουν με επιτίμια του τύπου κάνε 50 γονυκλισίες και 30 πάτερ ημών και καθάρισες. Αφήνουν ίχνη και μετά από εμάς.

  Αυτή η βιασύνη της «κατ’ επέκτασιν προσθήκης αποθήκης επί του Ιερού Βήματος», όπως μου εδήλωσε ο παπά Γιώργης, δεν είναι σωστή παρέμβαση. Θυμίζει πολύ αυθαίρετη δόμηση μαντριού στην Κέλλη.

  Κάποιος ας προστατέψει τον ναό, τον ποιμένα και τον λαό.

  Ακούστηκε πάλι στ’ αυτιά μου η φωνή απ’ τα παλιά … «Υπέρ της πόλεως ταύτης, πάσης πόλεως, χώρας και των πιστεί οικούντων εν αυταίς του Κυρίου δεηθώμεν», μαζί μ’ εκείνη την κληροδοτημένη ενοχή των πατεράδων μας, τότε που δεν αντιστάθηκαν και που θα μπορούν να μας ρωτούν ολόιδια τα παιδιά μας στο μέλλον … «Γιατί πατέρα;».

  Διαισθανόμενος ότι έχω το μικρότερο τεκμήριο πίστης και επομένως «δεν δικαιούμαι δια να ομιλώ», όπως θα το διατύπωνε ο Κουτσόγιωργας,

  Θου Κύριε Φυλακήν τω στόματι μου.





Ευχαριστώ για την φιλοξενία.

Ο εν δυσοσμίαις αδελφός ΕΛΕ

από τη σκήτη της Φιλελλήνων. ΑΜΗΝ.



ΥΓ. Και όλα αυτά εκεί πίσω από την πλάτη του Αρχαγγέλου Μιχαήλ!


10 σχόλια:

  1. Η πολεοδομία που είναι ; Εχει εκδοθεί η απαιτούμενη άδεια οικοδομικών εργασιών ; Η αστυνομία τι κάνει ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ας βάλει κάποιος τέλος σε αυτές τις αυθαιρεσίες των παπάδων που στο όνομα δεν ξέρω ποιανού σκοπού έχουν καταστρέψει την αρχιτεκτονική,τους συμβολισμούς,και την αισθητική όλων των ναών (Βλέπε αγία Παρασκευή,Ανάληψη,αι Γιώργης).
    Φιλε αρθρογράφε νομίζω πως δεν αρκούν οι φιλολογικές αναφορές με μπόλικο συναίσθημα.Χρειάζοντε πιό δραστικά μέτρα και αυτά νομίζω ότι τα γνωρίζεις εσύ καλύτερα απο τον καθένα λόγο επαγγέλματος δλδ πολεοδομία-αστυνομία-εισαγγελέας...... κλπ.
    Αν φυσικά μπορείς,γιατί είναι η αλήθεια πως θέλει κότσια να τα βάλει κανείς με το ρασοφόρο κατεστημένο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αχχ."ΠΑΤΕΡ" ....το εκανες παλι το θαυμα αου! Ξερει αυτος...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Οτι κανουν παντα. Τουμπεκι μπροστα στις αποφασεις του σεβαχ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Απο φιλολογικες αναφορες,με ταχατες συναισθημα εχουμε χορτασει.As μας πει ο ιδιος ο αρθρογραφος,ποια ηταν η αντιδραση του, για το εκτρωμα, μς τις κολωνες ,στη διαμορφωση της πλατειας Aγ, Kων/νου και ελενης. στον τοτε δημαρχο και πολυ κολητο του λιαση, εκτος και αν η αρχιτεκτονικη του κουλτουρα το εγκρινει.........

      Διαγραφή
    2. Απάντηση στην Ανώνυμο παραπάνω:

      Αγαπητή κυρία (ή δεσποινίς?) οφείλω μια απάντηση στο δημοσίευμα σας μόνο για την αποκατάσταση της αλήθειας. Και τότε λοιπόν όταν ο ''κολλητός'' μου Λιάσης (Η έκφραση δική σας δεσποινίς) κατασκεύαζε την πλατεία και τις περιβόητες κολώνες, εγώ πάλι εξέφρασα με δημόσια επιστολή μου στο ΠΕΡΙΣΚΟΠΙΟ την απαρέσκεια, την αντίθεση και τον προβληματισμό μου. Και σας ομολογώ κυρία μου (ή δεσποινίς?) ότι μου ήταν πολύ δύσκολο για λόγους που αντιλαμβάνεστε και εσείς η ίδια ακόμη (ή μήπως όχι?). Φαίνεται ότι δεν διαβάζετε όλα τα φύλλα με την δέουσα προσοχή ή έχετε επιλεκτική μνήμη. Και τότε μόνος τα έλεγα. Μπορεί πάλι τότε να είχατε την αντίθετη άποψη από ότι τώρα και να σιωπήσατε, επειδή εκείνο το έργο εγκρίθηκε ομόφωνα από το σύνολο του Δημοτικού Συμβουλίου. Μπορεί ακόμα μπορεί να...λείπατε σε διακοπές (λέμε τώρα). Αν δεν βρείτε το τότε φύλλο, μιας και γνωριστήκαμε, ελάτε να το πάρετε από την δύσοσμο σκήτη της οδού Φιλελλήνων 16. Αν τελικά έρθετε, γεγονός που θα με καταστήσει ευτυχή θα σας παρακαλούσα να βγάλετε την μπούρκα που φοράτε όταν περιφέρεστε στην κοινωνική δικτύωση διότι ο σκύλος δαγκώνει τους Μουτζαχεντίν όλων των δογμάτων. Αποκαλείτε χλευαστικά ''φιλολογικές αναφορές'' το άρθρο μου ενώ εγώ δεν είχα τέτοια πρόθεση σεβόμενος την φιλολογία και τις δύσβατες ατραπούς της. Όταν οι άνθρωποι κατακτούν το δικαίωμα της ισηγορίας φορτώνονται αυτομάτως και την υποχρέωση της παρρησίας επωνύμως κυρία μου (ή δεσποινίς?). Εδώ φτάσαμε να έχουν οι σοκολάτες ονοματεπώνυμο, πόσο μάλλον οι δεσποινίδες και οι κυρίες. Δεν θυμώνω διότι...''έξεστιν Κλαζομενιοις ασχημονειν''.

      Ο γνωστός πια αδελφός ΕΛΕ και κατά κόσμον Ιωάννης Ελευθεριάδης

      Διαγραφή
    3. ..... Πιστεύω άλλωστε πως οι άνθρωποι που τα έχουν καλά με όλους,δεν είναι καλοί άνθρωποι. Είναι υποκριτές, φοβισμένα όντα που βγάζουν την εικόνα του καλούλη από ανασφάλεια ή σκοπιμότητα. Να τά εχεις καλά με όλους.....

      ελεγε ενας πολυ σοφος,ακούς ΕΛΕ ??

      Διαγραφή
  5. O ποιμένας μας έχει μια έπαρση εδώ και κάποια χρόνια. Κανείς όμως, μα κανείς δεν τον σταματά, δεν τον προσγειώνει. Τουλάχιστον οι νέοι που τον πλαισιώνουν, οι δικοί του άνθρωποι ας του πουν και καμμία αλήθεια, σύμφωνα με το Ευαγγέλιο που ασπάζονται. Δυστυχώς το κατεστημένο του Αμυνταίου συνεχίζει το ΑΛΩΝΙΣΜΑ του. Παρεπιπτόντως αρμόδιος είναι πλέον ο Δήμος για τα πολεοδομικά δρώμενα. Απουσία του δήμου γίνονται αυτές οι αυθαιρεσίες. Περαστικά σου Αμύνταιο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Δεν υπαγονται στην πολεοδομια,αλλα στην αμαρτολη ναοδομια,η ΜΥΚΟΝΟΣ,αυτη ντε η γνωστη,εχει κτιστει απο την υπηρεσια αυτη,αδειες ναων εβγαζε και εκτιζαν βιλες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Γιάννη ευχαριστούμε! Τελίκά μπούμ κάτω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η εποικοδομητική κριτική και οι εναλλακτικές προτάσεις - απόψεις είναι απαραίτητες και ευπρόσδεκτες, ειδικά όταν το ζητούμενο είναι η ανταλλαγή ιδεών.
Τα σχόλια εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους και η ευθύνη (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Κάθε υβριστικό, προσβλητικό ή άσχετο με το θέμα της ανάρτησης σχόλιο, θα διαγράφεται όποτε εντοπίζεται από την ομάδα διαχείρισης.
Ευχαριστούμε για τη συμμετοχή σου.