Τετάρτη 6 Μαρτίου 2013

Υπάρχει ελπίδα, υπάρχουν βαθιές ρίζες…



Γράφει ο Α.Θ.Ρ.  
(Από την έντυπη έκδοση του ΠΕΡΙΣΚΟΠΙΟΥ)
Σκηνή πρώτη.
  Την χειμωνιάτικη μέρα της 28/2/1962, μισόν αιώνα πίσω, απ’ το πρωί, η βαριά καμπάνα του Αγίου Κωνσταντίνου κι Ελένης, στον γνώριμο ρυθμό που της δίνει, το χέρι του καντηλανάφτη μπάρμπα Τρύφου Βαλιάγα, χτυπάει πένθιμα για ώρα…

  Ήχος και ρυθμός γνώριμος, τελείως διαφορετικός απ’ τον μηχανικό-ηλεκτρικό σημερινό ρυθμό της αυτοματοποίησης, που κατάργησε τη ψυχή, το αφτί, το χέρι, τον κόπο, του δημιουργού κωδωνοκρούστη.
  Όπως τελείως διαφορετικός, είναι ο σημερινός Άγιος Κωνσταντίνος, απ’ εκείνο το σοφο – λαϊκό αρχιτεκτόνημα το παλιό, που η αβελτηρία ενός φανατικού, κι ο ραγιαδισμός των κρατούντων, μιας σκοτεινής εποχής, ξεθεμελίωσαν από προσώπου γης.
  Το αστείο της υπόθεσης είναι –αν υπάρχει αστείο στη τραγικότητα μιας καταστροφής- είναι, ότι ο κατεδαφισμένος σαν «βουλγάρικος» Ναός, είχε αφιερωμένο τα’ όνομα του, στον στρατηλάτη της Μακεδονίας, τότε διάδοχο Κωνσταντίνο!!! Πόσα θαυμαστικά χρειάζονται στη περίπτωση;
  Η κατεδάφιση κι η εξαφάνιση του, έγινε, όχι όταν δύο φορές μπήκαν στο Αμύνταιο οι «άπιστοι» αντάρτες, αλλά, όταν είχαν εξουσία, οι φαν του «Ελλάς Ελλήνων Χριστιανών»!!! Τρομάρα τους…
  Θυμάμαι σαν χθες, την αθώα αυστηρότητα του προσώπου, εκείνου του τεράστιου Παντοκράτορα, που μας κοίταζε, από το ύψος ενός θεϊκού τρούλου, τυλιγμένος, σ’ ένα έντονα σιέλ ουρανό (το Μακεδονικό σιέλ).
  Το φως, που έμπαινε σαν από προβολείς, απ’ τα δεκάδες παράθυρα του, έδιναν μια ουράνια διάσταση, πάνω απ’ τα εγκόσμια και τα μικρά.
  Ο κρυστάλλινος μεγάλος πολυέλαιος, αντιφέγγιζε και παιχνίδιζε το φως, καθώς ανέλυε τα χρώματα της ίριδας.
  Θυμάμαι τις τοιχογραφίες, με τις σεμνές μορφές αληθινών αγίων, κι όχι κοκορόφτερων Ρωμαίων.
  Τα δυο εορταστικά λάβαρα, το ένα το σήκωνε πάντα ο μπάρμπα Γιάννης Μάγγας, το άλλο ο Γκάγκς. Το ένα, καμάρωνα που έγραφε «δωρεά οικ. Άγγελου Ρακόπουλου».
  Τα ατόφια ασημένια εξαπτέρυγα… Μεγάλωσε μα τον πόθο, να σηκώσω κάποια Κυριακή τα εξαπτέρυγα! Όνειρο, που έμεινε ανεκπλήρωτο, αφού τότε τα «παπαδοπαίδια», ήταν σκληροί κι ασυμβίβαστοι, προνομιούχοι, στον παιδικό μας κόσμο. Εκτός απ’ τη «φιγούρα», κέρδιζαν κάθε Κυριακή, ένα δίφραγκο και μια λειτουργιά!
ΣΤΕΡΓΙΟΣ ΒΙΣΚΑΣ
  Σήμερα, κηδεύεται ο Νυμφαιώτης, Στέργιος Βίσκας. Η μέρα του ανήκει και για χάρη του, συρρέουν σοβαροί οι συγχωριανοί του, στον Άγιο Κωνσταντίνο, 50 μέτρα μακριά απ’ το σπίτι του, στην αγορά.
  Τον επικήδειο, θ’ απαγγείλει, ο θείος μου ο Λεωνίδας Ρακόπουλος, κατοχικός Πρόεδρος της τότε Κοινότητας. Τσαγκάρης, πολύτεκνος, κοινωνικός, μερακλής, χωρατατζής κι «έξω καρδιά» και φανατικός Βενιζελικός –όπως όλοι οι πρόσφυγες-, μέχρι τη κατοχή, τουλάχιστον.
  Ο θείος μου Λεωνίδας (αδελφός του παππού μου), είχε έξι παιδιά και υιοθέτησε κι ένα Κερκυραίο ζητιανάκι, τον Σπύρο, που του χτύπησε τη πόρτα στην κατοχή, για ψωμί…
  τι έξι, τι εφτά στόματα, είπε… έλα στο σπίτι κι εσύ! Σαν το λογικότερο πράγμα του κόσμου… Θα ήταν φοβερό θέμα για το «Πάμε πακέτο» της Χ’’Βασιλείου.
ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
  50 χρόνια έμεναν στο νοίκι, σε δυο δωμάτια στο παλιό Αμύνταιο, δίπλα στους καταπράσινους κήπους με τα πηγάδια.
  Θυμάμαι μικρός, τα γλέντια και τα φιλέματα –μ’ ότι υπήρχε τότε-, που μας έφτιαχνε σ’ όλους τους συγγενείς του. Τουρσιά με τσιγαρίθρες για τους πιο μεγάλους και μια φέτα ψωμιού, αλοιμένη σε χοιρινό λίπος, με αλάτι χοντρό σε μας.
  Και τα τσουγκρίσματα με τα ποτήρια κρασί και την ευχή «άντε, και καλή πατρίδα»! 50 χρόνια μετά τη προσφυγιά τους!! Και γέλια και χωρατά και τραγούδια, που χάθηκαν ανεπιστρεπτί, στον κακο-αντιγραμμένο, δυτικοφανή τρόπο ζωής μας σήμερα.
  Τα χρόνια της κατοχής, σαν πρόεδρος, είχε πάντα έτοιμη τη πρόταση – πρόσκληση, στον φρούραρχο Γερμανό (Αιμίλιο …) …Αν είναι να κάνετε αντίποινα, θα πάρετε πρώτον εμένα
  Και το Αμύνταιο, σαν πόλη, δεν έχασε στην ουσία –σε αντίποινα-, κανέναν του πολίτη. Για την ιστορία, χάθηκαν τέσσερις πατριώτες μας, τα χρόνια της κατοχής.
- Το ηγετικό στέλεχος του ΕΑΜ, σ’ όλο το νομό, ο παράτολμος Πέτρος Κορίνας, που αυτοκτόνησε, τραυματισμένος, σε συμπλοκή με τους Γερμανούς, στις Κάτω Κλεινές.
- Ο ΕΑΜίτης, Βαγγέλης Τζήκας, που ενεπλάκη σε συμπλοκή με τους Γερμανούς, έξω απ’ τον Αετό και αποτέλεσε και την αιτία των φρικτών αντίποινων στον Αετό.
- Οι δύο τραγικοί νεολαίοι, Θεοδωρίδης και Βακαλόπουλος, που χάθηκαν σε στρατόπεδο συγκέντρωσης της Γερμανίας, όπου στάλθηκαν, για την συμμετοχή τους, στην επιχείρηση του ΕΑΜ στο τραίνο, στη Κάτω Βεύη.
  (Κρατάω ορθογραφία και σύνταξη του κειμένου)…
«Πολυαγαπημένε μας Στέργιο,
Με βαθύ πόνο αντικρίζομε το σεπτό και μαραμένο πρόσωπό σου, πού σε λίγο, αλλοίμονον, πρός τάφον επείγεται.
  Απαρηγόρητοι είναι οι σπιτικοί σου, οι συμπολεμισταί σου και οι πολλαπλοί φίλοι σου.
  Αλλά την δική σου φυσιογνωμία, ο θάνατος δεν είναι ικανός να την εξαλλείψη. Τουναντίον, με τον θάνατον, μεταφέρεται στην αθανασία κοντά στις μεγάλες και εκλεκτές μορφές, που εξεπλήρωσαν στην επίγειο ζωή, ακέραια το καθήκον τους, προς όλες τις πλευρές.
  Ξεκίνησες στο χωριό σου Νυμφαίον, νέος, γεμάτος με όνειρα, με πίστη, με ελπίδες και με ατσαλένια θέληση, να καλυτερεύσεις την τύχη και το μέλλον σου. Πέταξες σε ξένα μακρινά μέρη, στην Αμερική και αλλαχού. Εδούλεψες σκληρά, με καρτερία και επιμονή και αναδείχθηκες.
  Αλλά η σκέψη σου, η ψυχή σου, όλος ο εαυτός σου, ήταν στην σκλαβωμένη ως το 1912 Ελληνική μας Μακεδονία. Γι’ αυτήν ζούσες, γι’ αυτήν ανέπνεες, γι’ αυτήν πονούσες ακατάπαυστα και ονειροπολούσες να την ιδής μια ημέρα ελεύθερη και ηνωμένη με την Αθάνατη Ελλάδα μας.
  Όταν το 1912, άρχισε η απελευθερωτική εκστρατεία στης λοιπής αδούλωτης Ελλάδος μας και στήνονταν υπερήφανα η Γαλανόλευκη σε δουλωμένες πόλεις, στα χωριά, στους λόγγους και στες βουνοκορφές, η πατριωτική σου ψυχή, εφούντωσε, γιγαντώθη και έκαμε πτερά.
  Άφησες εργασία, πλούτη, ήσυχη και ασφαλισμένη ζωή και με δικό σου οπλισμό, έτρεξες στην μαχομένη Πατρίδα μας Ελλάδα, να πυκνώσεις εθελοντικά, τες τάξεις των γενναίων πολεμιστών.
  Και αγωνίσθηκες, με ενθουσιασμό, με απαράμιλλη τόλμη, με ηρωισμό και αυτοθυσία, σε όλες τις απελευθερωτικές μάχες, το 1912 και 1913 κατά Τούρκων και Βουλγάρων, μέχρι την τελική νίκη.
  Ευτύχησες να γευθής τους καρπούς των σκληρών αγώνων, με ελεύθερη την Μακεδονία και μεγαλωμένη την Πατρίδα μας Ελλάδα. Την Πατρίδα, που αναγνωρίζοντας τον φλογερό Πατριωτισμό και τον ηρωισμό σου, σε αντάμειψε, σου εκόσμησε το στήθος σου, με Μετάλλια και Πολεμικούς Σταυρούς Ανδρείας.
  Θα σε θυμόσασθε οι παλαιοί πολεμισταί πάντα και όλοι σου οι φίλοι, σαν αγνό και φλογερό Πατριώτη, σαν σεμνό και υποδειγματικό οικογενειάρχη και σαν ενάρετο πολίτη του τόπου μας, με την διαβεβαίωσί μας, ότι θα ακολουθήσομε πιστά, το παράδειγμά σου και τον δρόμο που εχάραξες. Διότι τότε, θα αισθάνεται η ενάρετη και αγνή σου ψυχή, ικανοποίηση μεγάλη.
  Εκ μέρους των παλαιών πολεμιστών, καταθέτω το απέριττο αυτό στεφάνι εις ένδειξη της αγάπης και της ευγνωμοσύνης μας.
  Αιωνία σου η μνήμη και ελαφρό το χώμα που θα σε σκεπάση» έκλεισε δακρυσμένος, ο θειος μου Λιωνίδας, τον επικήδειο του συναγωνιστή του.
  Το δακτυλογραφημένο κείμενο του επικήδειου, είναι από το αρχείο του Πασχάλη Φορτομάρη, παππού του Παντελή Χατζή.
  Ένας σεβαστός λόγιος – δικολάβος το επάγγελμα- και φανατικός Βενιζελικός, και σίγουρα, αυτός που έγραψε τον λόγο, ήταν ο Πασχάλης Φορτομάρης, αρωγός άμεσος, στην κάθε επαφή του τότε απλού ανθρώπου, με την άγρια δαιδαλώδη Ελληνική Διοίκηση.
  …Κι άρχισε ο παπα Σταύρος, …δότε τελευταίον ασπασμό, κι ο Παντελής Παπακων/νου, θεϊκός υψίφωνος ψάλτης, σιγοντάριζε, το μοναδικής μουσικότητας και περιεχομένου, «εξόδιο ακολουθία».
  Μια γενιά πέθαινε, αφού άφησε πίσω της τον ρωμαλέο σπόρο της.

Σκηνή δεύτερη.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΝΑΤΣΗΣ
  Ο Θανάσης ο Αμυνταιώτης, τώρα κάτοικος Φλώρινας, πτυχιούχος Φυσικός του ΑΠΘ και υπερμαραθωνοδρόμος, την 11/9/11, στον 25ο Ορειβατικό Μαραθώνιο Ολύμπου (41,85 χλμ), κάνει χρόνο, 5 ώρες και 43 λεπτά και τερματίζει 27ος!
  21-22/10/11, Υπερμαραθώνιος Rodopi Ultra, έρχεται 11ος! Τερμάτισαν μόνο 35 αθλητές.
  7/7/12, στον Υπερμαραθώνιο Ολύμπου (100 χλμ), ο Θανάσης έρχεται 38ος, με χρόνο 23 ώρες και 3 λεπτά, ανάμεσα σε 141 αθλητές, τερμάτισαν 99.
  Ο Θανάσης, είναι δισέγγονος του Στέργιου Βίσκα. Γιος του Νίκου Νάτση, ξάδερφος του Στέλιου (ΠΕΡΙΣΚΟΠΙΟΥ).
  Στη σημερινή μουντή, γκρίζα, σκοτεινή, πνιγμένη στην αιθαλομίχλη, απ’ τη καύση ακόμα κι επίπλων, πατρίδα μας, το πείσμα, το πάθος, η ψυχή, το μυαλό ενός Υπερμαραθωνοδρόμου –έστω και άσημου- είναι η δύναμη που θα μας τραβήξει πάλι στη φωτεινή επιφάνεια, της μοναδικής Ελληνικής θάλασσας.

  Υ.Γ. σίγουρα, θα θυμούνται οι παλιοί Αμυνταιώτες, εκείνο το γλικό – παχύ ντάννν! Που ακούγονταν μέχρι τις Πέτρες και τον λόφο, της καμπάνας του Αγίου Κωνσταντίνου και Ελένης, ντάννν, ντάννν…
  Ήχος που χάιδευε ευχάριστα τα’ αφτιά, ανθρώπων και ζώων, και δεν γαύγιζαν τα σκυλιά όπως τώρα όταν χτυπάει η καμπάνα, με ντενεκεδένιο ήχο…
  Τη Μεγάλη Παρασκευή, τα γειτονόπουλα, είχαμε κάστρο και ευθύνη για το χτύπημα, το καμπαναριό του Αη Νικόλα.
 Σπάνια είχαμε τη τύχη να μπούμε στο καμπαναριό του Αγίου Κωνσταντίνου, που αν δεν έκλεινες σφικτά με τα δάχτυλα τα’ αφτιά σου, δεν άντεχες τον ήχο της.
  Έχω διαβάσει κάπου, ότι τάχα, στη Τσαρική Ρωσία, όταν φτιάχνονταν το χαρμάνι με το μέταλλο της καμπάνας, στη σειρά περνούσαν οι θεοσεβούμενοι Ρώσοι κουλάκοι, μουζίκοι, οι άρχοντες, κι έριχνε ο καθένας ένα ή περισσότερα χρυσά στο πυρακτωμένο καζάνι. Έτσι γίνονταν γλυκός, ο ήχος των Ρωσικών καμπανών.
  Που αλήθεια πουλήθηκε; Χάθηκε; Εξατμίστηκε η καμπάνα του χωριού μας;
  Σκιές, πληγές, απωθημένες, σκεπασμένες με βολική αμνησία και …δε βαριέσαι… Τι μας λες τώρα ρε μυστήριε που έγινες και γραφική θεούσα;
  Δυο σκοτεινές, θλιβερές σελίδες, υπάρχουν στη διαδρομή της ιστορίας της πόλης μας, που σαν από αυτοάμυνα, έχουν περάσει στη σκιερή πλευρά του υποσυνείδητου, των πολιτών της.
  Πρώτα, ο χαμός, ο άδικος, τον Αύγουστο του ’49 των εκτελεσμένων απ’ το Στρατοδικείο της Φλώρινας, τραγικών πατριωτών μας.
  Και η κατεδάφιση – εξαφάνιση κάθε ίχνους, τα χρόνια της χούντας, του Αγίου Κωνσταντίνου και Ελένης.
  Φυσικά, κριτής –αμείλικτος- για όλα αυτά, είναι η ιστορία, που πάντοτε –όταν περάσει ο χρόνος- αποδίδει δίκιο…

28 σχόλια:

  1. Δε βαριέσαι να γράφεις μοιρολατρικά για το παλιό Αμύνταιο και τη Σαλονίκη και τι καλά περνούσαμε τότε. Γράψε κάτι για το πως θα πάει μπροστά αυτός ο τόπος. Γράψε για την κακομοιριά που μας δέρνει γιατί είμαστε χωρισμένοι σε δεξιούς- αριστερούς σε πόντιους και ντόπιους σε δικούς μας και τους άλλους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλό κατεβόδιο στις παλιές συμπλεγματικές αναμνήσεις...

      Διαγραφή
    2. Δεν υπάρχουν ούτε υπήρξαν ποτέ βουλγάρικοι ναοί.
      Βυζαντινοί ναοί υπήρξαν και οικουμενική ορθοδοξία, που ήταν και θα είναι πάντα ελληνορθόδοξη ισοπολιτεία.

      Διαγραφή
  2. Ένας άνθρωπος αποφάσισε να αρθρογραφεί επώνυμα και ακούει κάποιους να του λένε, σταμάτα! δε βαρέθηκες;
    Για να λυθούν τα προβλήματα του τόπου μας,αγαπητά φίλε 11:29μ.μ. Θα πρέπει πρώτα να μάθομε να ανεχόμαστε τις γνώμες-απόψεις των άλλων όποιες κι αν είναι αυτές, και κατόπιν να συζητούμε.
    Ξεκίνα εσύ τη συζήτηση για τα προβλήματα του κοινού μας τόπου, τι σε εμποδίζει;


    Συνέχισε γιατρέ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Εμένα μου αρέσει και το ύφος και τα θέματα και τα γραφόμενα του γιατρού.
    Για το αν βοηθάει να πάει ο τόπος μπροστά νομίζω ότι είναι σαφές. Συμμετέχει στα κοινά εδώ και χρόνια με πολύ ενεργό τρόπο. Και μπράβο του.
    Αυτό που λέω δεν είναι στήριξη πολιτική. Δεν έχει καθόλου να κάνει με την πολιτική τοποθέτηση στα δημοτικά γιατί είμαι από την άλλη πλευρά. Αυτό δεν σημαίνει ότι μπορώ να εκτιμώ και τη διαδρομή του και τις απόψεις του. Απόψεις, που με βρίσκουν σύμφωνο σε πολλά σημεία.
    Με τα γραφόμενά του για το παλιό Αμύνταιο συμβάλει στην τοπική ιστορική μας μνήμη. Αυτή η συμβολή είναι μέγιστη! Και βοηθάει πολύ στη διαμόρφωση του αύριο, γιατί οι ρίζες μας είναι το εφαλτήριο για να προχωρήσουμε.
    Συνέχισε γιατρέ. Με την αναφορά σου στο πρόσφατο παρελθόν βοηθάς πολύ περισσότερο από ότι μπορούν να καταλάβουν μερικοί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. εϊναι αλήθεια ότι στις ινδίες τα παγώνια έχουν στη βάση τις ουράς τους ξεραμένες ρίζες;

      Διαγραφή
  4. Ηταν αλήθεια πιό όμορφος ο βουλγαρικός ναός που λές ότι γκρέμισαν γιατρέ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Mειοψηφικές ή ακόμα και πολιτικά διαφορετικές οπτικές γωνίες ή αντίθετα πλειοψηφικές ή και κοινές,έχουν το δικαίωμα να εκφράζουν όλοι, επώνυμα ή και ανώνυμα, αρκεί να μη βρίζει κανείς και να κινείται στο επίπεδο της γνώμης και της ευπρέπειας.
      Αν είναι πλειοψηφικές ή μειοψηφικές όμως ,αυτό ποτέ δεν το κρίνει ένας, ούτε στο όνομα της όποιας ελευθεροτυπίας.
      Πολύ δε περισσότερο ο ανώνυμος γράφων.
      Ολοι αγαπούν το ίδιο τις δικές μας ρίζες στο Αμύνταιο,ο καθένας από την δική του οπτική γωνία.
      Το ότι δεν έχουν μάθει, πολύ κακώς,οι Αμυντιώτες να γράφουν όλοι τις δικιές τους διαφορετικές απόψεις επώνυμα, καθόλου δεν σημαίνει ότι αυτό που επώνυμα γράφει ένας δεν απηχεί, παρά μόνο τον εαυτό του κι όχι απαραίτητα την τοπική κοινή άποψη.
      Τέλος, αυτονόητο είναι όσοι τυχόν διαφωνούν, έστω και ανώνυμα, με τις απόψεις που εκφράζει ένας, να μην είναι ούτε αντιδημοκράτες ούτε και φασίστες αλλά απλώς διαφορετικά σκεπτόμενοι συμπολίτες.
      Η ανωνυμία από μόνη της δε σημαίνει φασισμό,αντίθετα μπορεί να σημαίνει και πλουραλισμό και δημοκρατία.
      Μόνο αν εκλογικά τεθούν και λάβουν την πλήρη τοπική πλειοψηφία, τότε και μόνο τότε κάποιες τοπικές απόψεις ξεφεύγουν από το προσωπικό επίπεδο, επώνυμο πάντα, ζήτω και μπράβο γιαυτό.
      Για παράδειγμα οι απόψεις του γιατρού καθόλου βέβαιο δεν είναι ότι απηχούν πάντα ούτε το συνδυασμό που ανήκει, ούτε και τον επικεφαλής του συνδυασμού.
      Ούτε και βέβαιο είναι ότι εκλογικά θα ψηφιζόταν ο συνδυασμός, αν επίσημα είχαν υιοθετηθεί.
      Ακόμα κι αν ο γιατρός εκλεγόταν ο ίδιος σύμβουλος με αυτές τις απόψεις, πάλι δεν είναι εκλογικά σίγουρο ότι απηχούν την πλειοψηφία.
      Κι όχι μόνο ο γιατρός αλλά ο οποιοσδήποτε και ουδείς εξαιρείται.
      Να γράφει ο γιατρός και όλοι και με το τίμημα της ζωής μας ακόμα, που έλεγε κι ο Βολταίρος.
      Κανείς όμως δεν είναι υποχρεωμένος να δεχεται άκριτα οτιδήποτε.
      Αυτά για του Καίσαρος τω Καίσαρι, άπαξ δια παντός για όλες και όλους μας.

      Διαγραφή
    2. Aν πραγματικά τον γκρέμισαν,τότε ήταν χειρότεροι από τους Τούρκους, που κάναν τζαμί την Αγιά Σοφιά.
      Αυτό το γεγονός καταγγέλλει ο γιατρός και ποτέ ότι ο ναός ήταν πράγματι βουλγάρικος(βάζει και εισαγωγικά).
      Η πραγματικά αιμοσταγής παρουσία των βουλγάρων στην περιοχή δε θα αποτελούσε άλλοθι για γκρέμισμα ναών.
      Ακόμα κι αν, όπως είναι γνωστό,οι βούλγαροι έκαιγαν και δεν γκρέμιζαν απλώς τις εκκλησίες και τα σχολειά των γηγενών ελλήνων...



      Διαγραφή
  5. Οι σκοπιανοί άλλαξαν ένα σωρό μνημεία κι εκκλησιές και σχολειά και βουλγάρικα και σέρβικα και ελληνικά και κανένα δεν άφησαν να πεί τίποτα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Το ότι ήταν βουλγάρικη η εκκλησία πρέπει να είναι ψέμματα. Αν θυμάμαι καλά από τα στοιχεία που διάβασα, η εκκλησία χτίστηκε το 1913 ή το 1916. Με απλή γνώση της ιστορίας, τα εδάφη μπορούμε να γνωρίζουμε σε ποιόν ανήκαν εκείνη την εποχή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πράγματι αγαπητέ μου 7.10 μμ.
      Τα αρχικά αρχιτεκτονικά σχέδια ήταν γάλλων μηχανικών και η εκκλησία χτίστηκε μετά την απελευθέρωση της πόλης, όντως αφιερωμένη στον τότε διάδοχο Κωνσταντίνο, ως ένδειξη τιμής και ευγνωμοσύνης προς την Ελλάδα και το στέμμα!
      Την εποχή των βουλγάρων,το 1.800 μχ και ειδικά πριν το 1880 με την κατασκευή του τραίνου μόνο γαϊδουρόγκαθα υπήρχαν στην πόλη μας.Είχε τότε Ξινό Πέτριτσκο και Αγιο.
      Και μάντεις κάλχεφ και τειρεσίεφ από όσο ξέρω δεν είχαν οι Βούλγαροι να μαντέψουν ότι θα γίνει το Αμύνταιο πόλη, για να κάνουν εκκλησία.
      Για ποιές ρίζες μιλάνε,για κανά πράσο ή κανά ξεράμπελο;

      Διαγραφή
    2. καποιοι, δεν εννουν να αποκοπουν,η να αποστασιοποιηθουν απο συντηρητικες,στρατοκρατικες αντιληψεις,που δεν κανουν τιποτα αλλο, απο το να βλαπτουν τον τοπο και κατ''επεκταση την πατριδα, Αγγελε συνεχισε η προσφορα σου ειναι μεγαλη ,το Αμυνταιο ειναι Περηφανο. Γιαννης Σταιος

      Διαγραφή
  7. Kαλά τώρα και τέρας του λοχ νες για την Πρέσπα είπανε και για το Οικονομικό Γυμνάσιο στη Φλώρινα είπανε,κι όλα μετά το 1900 αρβύλα Ντίσνεϋλαντ δείχνουν ότι είναι, μαζί με βήμα του πελαργού, που είναι σήμα της 9ης ταξιαρχίας στη Φλώρινα...
    Και για την πόρτα του λεωφορείου, που κλείνει και καταπιέζει το σύρτη,η φασιστομούρα!
    Πως λέμε Φλώρινα των αρβυλών και των κουκουναριών!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Η σκηνή στην κεντρική πλατεία της πόλης του Αμυνταίου. Δυο τανκς έχουν παραταχθεί μπροστά στον ενοριακό ναό των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης, με τα κανόνια τους στραμμένα προς τα σπίτια. Τα μεγάλα ερπυστριοφόρα είναι δεμένα με συρματόσχοινα από τον τρούλο και το καμπαναριό του ναού. Οι οδηγοί βάζουν μπρος. Τα συρματόσχοινα τεντώνονται, οι ερπύστριες σπινάρουν στην άσφαλτο, αλλά το οικοδόμημα δεν πέφτει. Θα χρειαστούν πολλές προσπάθειες και θα σπάσουν πολλά συρματόσχοινα έως ότου σωριαστεί στο έδαφος. Μάρτυρες στη βάρβαρη πράξη μόνο οι εντελώς απαραίτητοι μηχανικοί, λίγοι στρατιωτικοί και ιερωμένοι. Οι κάτοικοι τρομοκρατημένοι είναι κλεισμένοι στα σπίτια τους.

    Ήταν 24 Ιουλίου του 1972, όταν ο Αυγουστίνος Καντιώτης κατέφυγε στα τανκς για να ισοπεδώσει την εκκλησία του Αμυνταίου. Οι αρχές της δικτατορίας έθεσαν στη διάθεσή του τα βαριά στρατιωτικά οχήματα, όταν διαπιστώθηκε ότι δεν ήταν δυνατόν να κατεδαφιστεί η παλιά και όμορφη εκκλησία με συμβατικές μεθόδους. Ειρωνεία της τύχης: Για να δικαιολογήσει ο Αυγουστίνος την απόφασή του να ρίξει το ναό είχε επικαλεστεί ως πρόσχημα τον κίνδυνο να καταρρεύσει το οικοδόμημα. Και για να γίνει πιστευτός επιστράτευσε τη μαρτυρία του ...Παττακού, ο οποίος είχε επισκεφτεί την πόλη το 1971, και είχε αποφανθεί, κι αυτός, για τον κίνδυνο κατάρρευσης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Είχε προηγηθεί ο μητροπολιτικός ναός της Φλώρινας. Με ανάλογη πραξικοπηματική ενέργεια ο Καντιώτης κατεδάφισε το 1971 το ναό του Αγίου Παντελεήμονα. Ο ίδιος ο Παπαδόπουλος επικύρωσε με την παρουσία του τη θεμελίωση του νέου ναού. Την ίδια τύχη είχαν και όσοι ιστορικοί ναοί του νομού επελέγησαν ως κατεδαφιστέοι από τον Καντιώτη. Ο Άγιος Νικόλαος στο Πλατύ Πρεσπών, ο Άγιος Αθανάσιος στην Καλλιθέα, η Αγία Παρασκευή στην Οξιά...
    Κοινή επίσημη δικαιολογία για όλες αυτές τις καταστροφές ήταν ότι επρόκειτο για «ετοιμόρροπα» ή «μικρά» κτίρια. Αστεία πράγματα. Ούτε λόγος δεν έγινε για επιδιόρθωση. Αμέσως κατεδάφιση. Φυσικά είναι κοινό μυστικό για τους κατοίκους της περιοχής ότι οι κατεδαφίσεις έγιναν για να εξαφανιστούν από προσώπου γης όλες οι «μη ελληνικές» επιβιώσεις στην αρχιτεκτονική και την αγιογραφία. Δεν έφτανε στον Καντιώτη η «επιδιόρθωση» των αρχιτεκτονικών μελών και το ασβέστωμα των ιστορικών τοιχογραφιών, μόνο και μόνο για να σβηστούν οι κυριλλικές επιγραφές. Χρειαζόταν το επιδεικτικό γκρέμισμα, για να λειτουργήσει και ως συμβολική βία εις βάρος των κατοίκων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Στάχτη και burbery, μαζί και λασπωμένες αρβύλες!

      Διαγραφή
  10. Το έγκλημα πλέον αναγνωρίζεται ανοιχτά. Στον πανηγυρικό τόμο για την εικοσαετία του «νέου» Αγίου Παντελεήμονα αναφέρεται ότι «ο παλαιός ναός κτίσθηκε το 1890 από σχισματικούς της Φλώρινας.» Και ο παλιός ιερέας του ναού Αθανάσιος Ρούκαλης εξηγεί: «Έφερα βαρέως το ότι ο μητροπολιτικός ναός είχε σχήμα σλαβικό, και εσωτερικά και εξωτερικά. Είχε τρεις τρούλους επάνω σε σλαβικό ρυθμό. Όλα τα παράθυρά του ήταν σε σλαβικό ρυθμό. Μέσα οι εικόνες του τέμπλου ήσαν γραμμένες με σλαβικά γράμματα και πάνω σ' αυτά είχαν γραφεί ελληνικά. Σε περιπτώσεις που είχαν σβηστεί ή είχαν ξεθωριάσει τα ελληνικά γράμματα, φαίνονταν ακόμη τα σλαβικά. Αυτό δεν μπορούσα να το δεχτώ.» Το πρώτο που έκανε ήταν να απομακρύνει τις εικόνες. «Η επιτροπή της Γενικής Διοικήσεως Μακεδονίας παρέλαβε τις εικόνες και τις κατέθεσε σε κάποια υπηρεσία.» Ακολούθησε η αγία τράπεζα που διαρρυθμίστηκε «για να μη φαίνεται καθόλου ίχνος σλαβικής νοοτροπίας». Και τέλος έβαλε τεχνίτες και «διόρθωσαν» όλα τα παράθυρα. «Έτσι ο ναός απέκτησε χρώμα ελληνορθόδοξο. Έφυγε τελείως το σλαβικό.»

    Και αφού τον «διόρθωσαν» καλά καλά, τον κατεδάφισαν.

    http://www.iospress.gr/ios2000/ios20000116c.htm

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Φριχτές όμως ήσαν οι κατεδαφίσεις των εκκλησιών (και του όμορφου Οικονομικού Γυμνασίου της Φλώρινας, μέσα σ' ένα Σαββατοκύριακο αργίας!) με την επίκληση της περιβόητης «εθνικής ευαισθησίας», δηλαδή με τη σκύλευσή της για σκοπούς ενδομητροπολιτικούς και, αν μη τι άλλο, μωροφιλόδοξους.

    Το ακόμη φρικτότερο είναι ότι οι εικόνες, η βαθέως μελωδική Ρώσικη καμπάνα, το περίφημο ωρολόγι και άλλα δεν τοποθετήθηκαν ξανά στον μητροπολιτικό ναό του Αγίου Παντελεήμονα. Εξηφανίσθησαν από προσώπου γης. Πού βρίσκονται; Σιωπή. Αλλά γιατί γκρεμίζονται κι αφανίζονται όλα αυτά; Διότι «ήσαν Βουλγάρικα».

    Έστω, λοιπόν, ότι ήσαν Βουλγάρικα. Στο Πλόβντιβ της Βουλγαρίας υπάρχουν θησαυροί της ελληνικής ορθοδοξίας, θα έπρεπε ο μητροπολίτης του Πλόβντιβ να γκρεμίσει τις εκκλησίες και να αφανίσει τις αγιογραφίες και τις τοιχογραφίες, διότι «ήσαν ελληνικές»; Η τακτική του αφανισμού μνημείων, που την εφήρμοσε συστηματικά ο Καντιωτισμός, είναι επιζήμια για τον ελληνισμό, όπως και κάθε άλλη κραυγαλέα εθνικοφροσύνη. Αλλά ο Καντιωτισμός βρήκε και έκανε, αφού και πριν από αυτόν γκρεμίσαμε όλα τα τζαμιά και ασεβήσαμε στα Εβραίικα και στα Τούρκικα νεκροταφεία της Φλώρινας, εξαγριωνόμαστε όμως όταν οι φανατικοί μουσουλμάνοι επιτίθενται στο Φανάρι και στο χριστιανικό κοιμητήριο της Πόλης. Από τέτοιες καταστρεπτικές λογικές σαν του Καντιωτισμού (αντίστοιχες με των εθνικιστών της πΓΔΜ) κινδυνεύει σήμερα, Δεκέμβριο του έτους 1999 μ.Χ., ο ιερός Ναός του Αγίου Δημητρίου στα Βιτώλια να χάσει τις εικόνες και τους πολυελαίους του. Κάποτε πρέπει πατήσουμε πάνω στους επιζήμιους εθνικισμούς και να αποδεχθούμε την διαβαλκανική αμοιβαιότητα. Κι όποιος έχει το νου του στις Βρυξέλες χωρίς να προσπαθεί να αφομοιώσει τα διδάγματα της Σόφιας, της Αχρίδας, του Νόβισαντ, του Βουκουρεστίου κλπ, είναι βαθιά νυχτωμένος. Μόνο μέσω Βαλκανικής συνείδησης θα ολοκληρωθούμε ως Ευρωπαίοι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Βαλκανικής συνείδησης ευρωπαίοι επί του καναπέως;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Αουουουουου!!! τι κιαν ουρλιαχτά ακούγονται αλάργα!
    Τόχες προβλέψει Γέροντα,το χιόνι.
    Ομως κι ο γαϊδαρος είναι πια δεμένος και τα σκυλιά αμολητά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Tί λε ρε φίλε;
    Αλήθεια είναι ότι δεν είχαμε τίποτα εμείς με τους σλάβους.
    Αλλη τόση αλήθεια είναι ότι είχαν μαζί μας οι Αμερικανόσλαβοι και παλιότερα οι τουρανόσλαβοι,ένεκα πρώτων συνθετικών των λέξεων.
    Αυτοί είναι που ταχαμουλένε και ταχαμουκάνουν σήμερα, κι όχι οι πραγματικοί σλάβοι ή οι πραγματικοί έλληνες.
    Aν δεν είχαμε τους ξενοπαραμυθάδες στην περιοχή μας και συνορεύαμε με Σερβία, Βουλγαρία και Ρωσία, όλα θα ήταν διαφορετικά,δε θα χρειαζόμεταν να παίρνουμε τα μέτρα μας.
    Κρύβονται όμως μέσα στους σλάβους και τους έλληνες και δημιουργούν συνεχώς προβλήματα στους λαούς, για πολύ συγκεκριμένα γεωπολιτικά συμφέροντα ξένων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Αυγουστίνος Καντιώτης: «Σε μια μέρα θα αδειάσει η Αθήνα και όλοι θα σκοτώνονται στα χωράφια για μια πατάτα»!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Γιατρέ,όλα όσα γράφεις είναι αληθινά.Τότε ήθελαν να μας αφανίσουν με τον δικό τους τρόπο,αλλά επιβιώσαμε και υπάρχει η ιστορία!Τώρα θέλουν πάλι να μας εξωντώσουν,με τα βιομηχανικά απόβλητα της ασβεστοκάμινου στον Άγιο Παντελεήμονα.Κάντε κάτι για το θέμα.Στο χωριό μας έχει αγροτικό συνεταιρισμό και δύο αντιδημάρχους,αλλά κάνουν ότι δεν βλέπουν,δεν τους αγγίζει το θέμα?Θα μας χαλάει τα αμπέλια ο κ.διευθυντής του εργοστασίου.Ρίχνουν τα απόβλητα όπου να είναι.Απο τον ξεροπόταμα=ο έφυγαν τώρα και τα ρίχνουν στην τρύπα του παλιού λατομείου.Δεν έχουν λίγη τσίπα,λίγη ευαισθησία?Παράκληση,κάντε κάτι,θα μας εξωντώσουν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. οι ελληνες δεν ειναι το προβλημα, ουτε και οι σλαβοι.
    το προβλημα ειναι οι ελληνες/σλαβοι "πεντε αστερων",

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Αν καταλαβα,ολοι εσεις εισαστε χριστιανοι?λοιπαμαι πολυ αλα δεν θα παρω,καλυτερα αθεος και με ανθρωπινη διασταση για τα γεγονοτα.ΕΞΕΥΤΕΛΙΣΤΙΚΕ Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΓΆΛΛΗ ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ {ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ}.ΟΥΓΓΑΝΤΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ΕΧΕΤΕ ΚΑΤΑΝΤΗΣΕΙ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΧΩΡΑ,ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΠΑΡΟΝ ΚΑΙ ΜΕΛΛΟΝ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σιγά ρε φίλε, που πήρες το μαστίγιο, ο αναμάρτητος πρώτος το λίθο βαλέτω!

      Διαγραφή
    2. Eλλάς Ελλήνων Χριστιανών!

      Διαγραφή

Η εποικοδομητική κριτική και οι εναλλακτικές προτάσεις - απόψεις είναι απαραίτητες και ευπρόσδεκτες, ειδικά όταν το ζητούμενο είναι η ανταλλαγή ιδεών.
Τα σχόλια εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους και η ευθύνη (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Κάθε υβριστικό, προσβλητικό ή άσχετο με το θέμα της ανάρτησης σχόλιο, θα διαγράφεται όποτε εντοπίζεται από την ομάδα διαχείρισης.
Ευχαριστούμε για τη συμμετοχή σου.