Τετάρτη 15 Οκτωβρίου 2025

Γυναίκα Αγρότισσα: Η γυναίκα που θερίζει ελπίδα, σπέρνοντας κόπο και αξιοπρέπεια!

   Δύναμη, μόχθος και αξιοπρέπεια — ή αλλιώς, η γυναίκα αγρότισσα.
  Η γυναίκα που δεν γνωρίζει ωράριο, που μετρά τις εποχές όχι με μήνες, αλλά με σπορές και θερισμούς. Η γυναίκα που σηκώνει το βάρος της γης, του σπιτιού, των παιδιών και της περιφέρειας. Είναι αγρότισσα, κτηνοτρόφος, εργάτρια, μητέρα, σύντροφος, φροντίστρια — πολλαπλοί ρόλοι σε ένα σώμα και μια ψυχή. Και όμως, συνεχίζει, γιατί έτσι έμαθε: να παλεύει, να αντέχει και να κρατά όρθιο τον τόπο της.
   Η Παγκόσμια Ημέρα Αγρότισσας, καθιερωμένη το 2007 από τον ΟΗΕ, τιμά αυτή τη γυναίκα που με τον ιδρώτα της συντηρεί την ύπαιθρο και διασφαλίζει τη διατροφική αυτάρκεια κάθε κοινωνίας. Στην Ελλάδα, η αγρότισσα και η κτηνοτρόφος είναι η ρίζα της υπαίθρου — εκείνη που κράτησε ζωντανό το χωριό, το χωράφι, το κοπάδι, τον πολιτισμό. Από τη μάνα που φρόντιζε τη γη με τα χέρια της, μέχρι τη σύγχρονη γυναίκα που αξιοποιεί τεχνολογία και καινοτομία, ο ρόλος της παραμένει ο ίδιος: να δίνει ζωή εκεί που άλλοι βλέπουν μόνο κόπο.
   Όμως σήμερα, περισσότερο από ποτέ, οι γυναίκες αυτές δοκιμάζονται.
   Οι καθυστερήσεις και οι ατασθαλίες στον ΟΠΕΚΕΠΕ, οι πληρωμές που χάνονται μέσα σε γραφειοκρατικά μονοπάτια και τα σκάνδαλα που αποκαλύπτουν ότι τα χρήματα φτάνουν σε χέρια που δεν έχουν πιάσει ποτέ χώμα, πλήττουν τους πραγματικούς ανθρώπους της γης. Τους τίμιους, σωστούς και ηθικούς αγρότες και αγρότισσες που ζουν από τον κόπο τους και όχι από τα "κόλπα" των επιδοτήσεων. Αυτοί είναι που τελικά «την πληρώνουν» — γιατί δουλεύουν χωρίς φωνή, χωρίς στήριξη, χωρίς δικαίωση. Και την ίδια στιγμή, μια πολιτεία που συχνά δείχνει αδιαφορία για τη γυναίκα αγρότισσα, κλείνει τα μάτια σε εκείνες που κρατούν ζωντανή την περιφέρεια και τη διατροφική αυτάρκεια της χώρας.
   Η ενδυνάμωση της γυναίκας της υπαίθρου δεν είναι πολυτέλεια ούτε επικοινωνιακό σύνθημα. Είναι χρέος μιας πολιτείας που θέλει να λέγεται δίκαιη. Γιατί χωρίς τη γυναίκα αγρότισσα και κτηνοτρόφο, δεν υπάρχει πρωτογενής τομέας, δεν υπάρχει βιώσιμη ανάπτυξη, δεν υπάρχει ελπίδα για την ελληνική ύπαιθρο. Αυτές οι γυναίκες δεν ζητούν προνόμια — ζητούν να αναγνωριστεί η αξία τους, να έχουν ίση πρόσβαση στους πόρους, στη γνώση, στην ευκαιρία.
   Όπως έγραψε ο Νίκος Καζαντζάκης: «Η πέτρα, το σίδερο, το ατσάλι δεν αντέχουν. Ο άνθρωπος αντέχει».
   Και αν ο άνθρωπος αντέχει, τότε η γυναίκα αγρότισσα είναι το παράδειγμα της αντοχής αυτής. Είναι εκείνη που, παρά τις δυσκολίες, συνεχίζει να θερίζει ελπίδα, σπέρνοντας κόπο, ήθος και αξιοπρέπεια. Γιατί δεν καλλιεργεί μόνο τη γη — καλλιεργεί το μέλλον, το αύριο των παιδιών της, το αύριο της Ελλάδας.
 Και αυτός είναι ο πιο πολύτιμος καρπός που μπορεί να προσφέρει...
 Με εκτίμηση,
 Κρητικού Διαμαντούλα
 Πρόεδρος Αγροτικού Συλλόγου Δήμου Αμυνταίου

2 σχόλια:

  1. ..Η γυναικα αγροτισσα,αυτο το θαυμαστο πολυεργαλειο,οχι μονο της πατριδας μας, αλλα ολου του κοσμου,ειναι αυτο που αναστησε,με εναν ακουραστο μοχθο,τις γενιες της υπαιθρου,ολου του πλανητη!!Η ''οικιακη οικονομια'',χωρις..επιδοτησεις,και πονηριες,με μια λαί΄κη κληρονομημενη σοφια,με ψυχη την αγροτισσα,εσωσε την αγροτια,μεχρι να γινει κτημα,σχεδον ολων, η συγχρονη γεωργο/κτηνοτροφια..Α.Θ.Ρ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Το κείμενο της κ. Διαμαντούλας Κρητικού αποτελεί ελιξίριο μνήμης, που ξυπνά βιώματα, θύμησες, μαρτυρίες… και μας ταξιδεύει στο χθες αλλά και στο σήμερα, περιδιαβαίνοντας τη ζωή της γυναίκας αγρότισσας, που ως μια ακούραστη και ανθεκτική φιγούρα συνδέεται βαθιά με τη φύση και τη γη.
    Το υμνητικό ποίημα του Γιάννη Ρίτσου «Αγρότισσα», ας λειτουργήσει ως μνημόσυνο στη ΓΥΝΑΙΚΑ ΑΓΡΟΤΙΣΣΑ ΜΙΑΣ ΑΛΛΗΣ ΕΠΟΧΗΣ, που με τα ροζιασμένα χέρια της, έσκαβε τη γη για να φυτέψει σπόρους, όχι μόνο για να εξασφαλίσει την τροφική αυτάρκεια στο σπιτικό της, αλλά και να γιγαντώσει την ΕΛΠΙΔΑ να ζήσουν τα παιδιά της και τα εγγόνια της καλύτερες μέρες!

    «Αγρότισσα» (Γιάννης Ρίτσος)
    Σαν ένιωσε πως ήρθε η ώρα της, κάλεσε τους δυο
    γιους της κι έκανε τη διαθήκη της. Μοίρασε δίκαια τα λιόδεντρα, τ΄
    αμπέλι, το μποστάνι, τη γελάδα, το γαϊδούρι. Κι ύστερα κάλεσε τις
    έγκυες νύφες της, να φτιάξουν τις λαμπάδες της ταφής της.
    Απ' τ΄ αχυρένιο στρώμα της, το μάτι της νοικοκυράς επέβλεπε,
    διόρθωνε, αυτό ή εκείνο, παρακολουθούσε τη δουλειά. Τους όριζε
    σχήμα και μέγεθος, έδινε την καλή της συμβουλή.
    Να ξέρουν, είπε, για τα βαφτίσια.
    Σαν τέλειωσε κι αυτό, έκλεισε τα μάτια της, μα δε μπορούσε
    ακόμη να πεθάνει. Και τότε πρόσταξε ν’ ανάψουν τις λαμπάδες. Στο
    γλυκύ τους φέγγος είδε τα χέρια της λιγνά, στεγνά, πανίσχυρα, σαν
    των αγίων, σαν ξερά δέντρα πού ‘δωσαν πολύ καρπό. Άγρια χέρια,
    πελεκημένα απ’ τη λάτρα του σπιτιού και του αγρού.
    Κείνη την ώρα, αγάπησε τα χέρια της. Χαμογέλασε απόμακρα κι
    αποκοιμήθηκε σα να ήταν είκοσι χρονών κορίτσι. Οι δυο της νύφες
    σταυρώσανε τα χέρια τους επάνω απ΄ την κοιλιά τους
    κι απόμειναν να την κοιτάζουν με τα νέα τους μάτια διάπλατα κι αδάκρυτα.
    Ύστερα στρώσαν το τραπέζι, βγήκαν στο κατώφλι, και φωνάξανε τους
    άντρες για το δείπνο.
    Οι τέσσερις λαμπάδες φώτιζαν το μεγάλο καρβέλι.
    Τώρα θα ξέραν, βέβαια, και για τα βαφτίσια.

    Μαρίνα Κάγκα
    Επιμελήτρια συγγραμμάτων

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η εποικοδομητική κριτική και οι εναλλακτικές προτάσεις - απόψεις είναι απαραίτητες και ευπρόσδεκτες, ειδικά όταν το ζητούμενο είναι η ανταλλαγή ιδεών.
Τα σχόλια εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους και η ευθύνη (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Κάθε υβριστικό, προσβλητικό ή άσχετο με το θέμα της ανάρτησης σχόλιο, θα διαγράφεται όποτε εντοπίζεται από την ομάδα διαχείρισης.
Ευχαριστούμε για τη συμμετοχή σου.