Σάββατο 20 Ιουλίου 2013

Πάτελι, Ιούλιος 2013 - Όταν Βορράς συγκρούσθηκε με τον Νότο…



(Του Σωκράτη Γούλιου – Από το ΠΕΡΙΣΚΟΠΙΟ που κυκλοφορεί)

  Στον Άγιο Παντελεήμονα, πρώην Πάτελι, βρεθήκαμε πριν λίγες ημέρες οκτώ άτομα παρέα σε μια παραλίμνια ταβέρνα, όταν ξαφνικά έφτασε ένα μικρό λεωφορείο με δέκα τέσσερις Γερμανούς.

  Είχαν ξεκινήσει από τη Χαλκιδική, τον τόπο των διακοπών τους, κι αφού επισκέφτηκαν τη Βεργίνα - Δίον - Μετέωρα - Καστοριά - Πρέσπες - Φλώρινα προέβλεψαν μια διανυκτέρευση στο Πάτελι, από όπου την άλλη μέρα θα επέστρεφαν στην αφετηρία τους μέσω Παλιάς Πέλλας.


  Οι δυο παρέες καθίσαμε φυσικά χώρια, οι Γερμανοί σε καρέκλες όσες και τα άτομα της ομάδας τους, κι εμείς, μολονότι οκτώ, σε δώδεκα καρέκλες, επειδή κανένας από τους άνδρες της παρέας μας δεν ήθελε να παραιτηθεί από το κεκτημένο δικαίωμα του Έλληνα να κάθεται σε μια καρέκλα και να έχει μια άλλη δίπλα πάνω στην οποία ακουμπάει τον αγκώνα του.

  Η σερβιτόρα μάς στάμπαρε από μακριά. Πήρε μερικούς καταλόγους με φωτογραφίες φαγητών και με αγγλοελληνικό κείμενο και κατευθύνθηκε στο τραπέζι των ξένων, οι οποίοι δεν άργησαν καθόλου με την επιλογή. Παρήγγειλαν τα κλασσικά: 4 μερίδες καλαμαράκια, 3 μπιφτέκια, 3 σνίτσελ και 4 σουβλάκια, καθώς επίσης 2 πιατέλες πατάτες τηγανιτές, 2 τζατζίκια, 2 μαρούλια και 2 χωριάτικες. Σταμάτησαν στα κρασιά κι άρχισαν να σχολιάζουν το «Ξινόμαυρο».

  Σε ένα τραπεζάκι κοντά τους καθόταν τυχαία ένας Έλληνας που είχε ζήσει πέντε φεγγάρια στο Μόναχο και τους εξήγησε ότι αυτό είναι ένα ξακουστό τοπικό κρασί. Δύσπιστοι οι Γερμανοί, άνοιξαν ένα λεξικό και σούφρωσαν τα φρύδια τους, βλέποντας ότι προσφερόταν «ξινό κρασί». Προσωπικά δεν ανακατεύθηκα στη συζήτηση για λόγους ουδετερότητας, όμως, κατάλαβα την αδιαθεσία τους, γιατί οι Γερμανοί τρώνε μεν ξινό λάχανο ακόμη και σε γάμο, αλλά πίνουν κατά προτίμηση άσπρο, μάλλον ημίγλυκο κρασί, σπάνια κόκκινο, ποτέ «ξινό» - με εξαίρεση το άσπρο ξινούτσικο Μόσελ τους, που είναι πράγματι για λίγα λαρύγγια! Τελικά, πήραν απόσταση από κάθε κρασί και παρήγγειλαν 10 πατριωτικές μπίρες Henninger, 2 κόκα κόλες και 2 γκαζόζες. Η σερβιτόρα εξαφανίσθηκε με τις παραγγελίες στην κουζίνα και σε λίγο ήρθε ο ταβερνιάρης στο τραπέζι μας.

  Αντί για καταλόγους άρχισε να αναφέρει τα φαγητά σε ρυθμό καταρράκτη, έτσι που εμείς ακούγοντας το τέταρτο φαγητό είχαμε ξεχάσει το πρώτο – κατά τα άλλα ένα σύνηθες και πάντα ημιτελές προφορικό αράδιασμα της προσφοράς φαγητών στην ελληνική ταβέρνα.

  Ο Θανάσης από την παρέα μας ήξερε τον κατάλογο φαγητών απ’ έξω κι ανακατωτά, ανέλαβε να δώσει τις παραγγελίες κεντρικά. Ο Θανάσης, αν και γεννήθηκε λίγο μετά τον Εμφύλιο, διστάζει ακόμη να χορέψει τον Ησαΐα. Μην υπάρχουσας μήτε πεθεράς μήτε συμβίας, συχνάζει σε εστιατόρια και δικαίως καυχιέται για την πείρα που έχει στη γευσιγνωσία. Τον εμπιστευθήκαμε.

  Κατ’ αρχήν παρήγγειλε: 2 πενηνταράκια γκράπα με τους μεζέδες τους, για να ανοίξει η όρεξη, υπογράμμισε ο Θανάσης. Αλήθεια, γιατί να πηγαίναμε σε ταβέρνα αν δεν είχαμε όρεξη;

  Ο Θανάσης συνέχισε: φέρε μας 2 ταραμοσαλάτες, 2 καφτερές, 3 τζατζίκια (4 συμπλήρωσε ο Παναγιώτης), 2 χόρτα (3 φώναξε η Κατερίνα, 4 αποφάνθηκε ο Γιάννης), βάλε μας 2 πιατέλες χωριάτικη με φέτα και άλλες 2 με τηγανητές πατάτες, μην ξεχάσεις και 2 μελιτζανοσαλάτες. Ο Θανάσης έκλεισε την παραγγελία με 4 μερίδες παϊδάκια και 4 μισά κοτόπουλα. Πού είσαι; Τα κοτόπουλα να είναι ψημένα σήμερα, μην μας φέρεις ξαναζεσταμένα από χθες. Γέλασε ο ταβερνιάρης, γελάσαμε κι εμείς μαζί του.

  Όταν ήρθε η ώρα για τα ποτά, ο καθένας άρπαξε την ευκαιρία να πει το μακρύ και το κοντό του. Τα φαγητά, μολονότι ήμασταν οκτώ άτομα ήρθαν για μια δωδεκαριά στόματα, γέμισαν τα τραπέζια μας. Αρχίσαμε να βάζουμε μπουκάλια στο δάπεδο για να χωρέσουν πιάτα και πιατάκια. Ξαφνιάστηκαν οι Γερμανοί βλέποντας και σίγουρα αναρωτήθηκαν ποιος θα τα φάει όλα αυτά.

  Ενώ οι Γερμανοί είχαν αδειάσει πιάτα και ποτήρια, αποδείχνοντας ότι είναι γνήσιοι απόγονοι γονέων που έζησαν την πείνα στον πόλεμο, στο δικό μας τραπέζι στοιβάζονταν αν όχι τα μισά οπωσδήποτε το ένα τρίτο από τις παραγγελίες μας σαν αποφάγια.

  Ήπιαμε τσίπουρα, μπίρες, κρασιά άσπρο και «ξινόμαυρο», αναψυκτικά και νερά, αφήσαμε μισογεμάτα μπουκάλια, μερικά κλωτσήσαμε άθελα για να βγούμε από τα στενά που σχημάτιζαν τραπέζι και καρέκλες.

  Η ώρα του λογαριασμού εξελίχθηκε σε κωμωδία. Οι Γερμανοί ήθελαν να πληρώσουν α λα γερμανικά, δηλ. ο καθένας χώρια, πράγμα λογικό. Οι Γερμανοί δεν συνηθίζουν άλλοι να τρώνε κι άλλοι να πληρώνουν, άλλοι να σπάνε κι άλλοι να αποζημιώνουν. Επιθυμούν να βλέπουν να επιβαρύνεται αυτός που κατανάλωσε ή που προκάλεσε τη ζημιά. Αλλά η εμμονή τους στο δίκαιο ακόμη και για το παραμικρό τους κάνει δύσκολους σε παρέες.

  Η σερβιτόρα τα έχασε όταν άκουσε από έναν ότι έφαγε μόνο το μαρούλι που είχε παραγγείλει και ούτε καν πείραξε τη χωριάτικη μπροστά του. Άλλη πάλι αρνείτο να συμμετάσχει στον λογαριασμό για το τζατζίκι της παρέας, αφού αποδεδειγμένα δεν τρώει σκόρδο. Στη σκέψη της η σερβιτόρα ότι οι Γερμανοί δυνατόν να επιμείνουν να χωριστούν οι πατάτες σε πιρουνιές, έκανε ένα νεύμα αβοήθητου στο αφεντικό. Αυτός κατέφθασε αμέσως.

  Ατάραχος και με πεπειραμένο ύφος τούς πρότεινε με τη βοήθεια του διερμηνέα από το διπλανό τραπέζι να τα βρούνε μόνοι τους κι ότι δεν θα τον πείραζε αν στο τέλος λείψει κάποιο δίφραγκο – όπερ και εγένετο!

  Και ενόσω οι Γερμανοί πάλευαν να ξεμπλέξουν, μεταφέροντας δεκάρες από την πίστωση του ενός στη χρέωση του άλλου και τανάπαλι, έφτασαν δυο πιατέλες με καρπούζι, σταφύλια και ροδάκινα με 14 κενά πιατάκια - όλα από το μαγαζί. Άστραψαν μάτια και χύθηκαν σάλια!

  Άρχισε το δεύτερο μέρος του σκηνικού με πρωταγωνιστές εμάς. Όλα μαζί, είπε ο Θανάσης στη σερβιτόρα. 187 ευρώ, απάντησε η σερβιτόρα, εμφανώς ξαλαφρωμένη.

  Από 25 συμπλήρωσε ο Θανάσης, ο οποίος από τη στιγμή που καθίσαμε έκανε γλυκά μάτια στη σερβιτόρα. Ο καθένας έριξε τον οβολό του, άλλοι μονό και άλλοι διπλό για τη συμμετοχή της συμβίας.

  Τα μάζεψε ο Θανάσης και πριν τα παραδώσει μαζί με το μπουρμπουάρ στα χέρια της σερβιτόρας παρατήρησε: Τόσο ωραία χέρια κι ακόμη δεν φορούν βέρα! Δεν βρέθηκε ακόμη ο κατάλληλος, του χαμογέλασε πονηρά η σερβιτόρα. Ο Θανάσης άρπαξε το κομπλιμέντο, πήρε βαθιά ανάσα, φούσκωσαν τα στήθη του από υπερηφάνεια και για μια στιγμή τον είδαμε να αιωρείται πάνω από την καρέκλα του!

  Εμείς δεν είμαστε Γερμανοί, κι ούτε οι Γερμανοί είναι όπως εμείς, μα και δεν χρειάζεται. Αυτό που χρειάζεται είναι να αποδεχθούμε τη διαφοροποίηση, χωρίς να τη θεωρούμε για ανωτερότητα κι ούτε να την εκλαμβάνουμε για κατωτερότητα. Τότε και μόνο τότε έχουμε πλούτο πολιτισμού από τους δυο μας για τους δυο μας.


4 σχόλια:

  1. Πολύ ωραίο. Συγχαρητήρια σε αυτόν που το έγραψε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. * ELEFTERIA EINAI TO DIKAIOMA NA LES H NA KANHS KATI
    XORIS NA BLEPTEIS TON ALLON. *

    H geneodoria tou ELLHN kai i aperiskepti simperifora tou apo osa exei grapsei o k. GULIOS kai o egoismos tou *EGO* eixan san apotelesma na sproksoun tin ELLAS eis tin simerinin katastasin tis.
    Diabazontas kaneis tin istoria meta ton B.Polemon ton GERMANON
    bgazei kaneis to sympersma oti dikaios diatiroun tin nootropian
    i opoia fysika aneiki se enan laon me alli politiki ideologia
    kai oi opoioi trefoun idikin agapin pros tin patrida tous pragma to opoion tous odigise eis tin akmi se ola ta epipeda.
    H lanthasmeni ideologia tou ELLHN itan afti pou esprokse rpos
    tin telikin eythia tou krimnou.
    Eikazomai de o grafon na gnorizei i an gnorizei tin germanikin
    tha prepi na exei gnosi ton pragmaton dia ta osa grafei dioti
    i smperifora tous oudemian sxesi exei thn ellinikin.
    Ean oi apeskeptes lixoudies (pou epi 30 xronia ekanan basiliki zoi ) ton ellinon pou * THELOUN* etsi na kleisoun ta matia
    ton ksenon laon oxi monon me tis lixoudies alla kai ta alla
    POLLA elatoma tous pou exoun , eixan odeinoro apotelesma.
    Mia paratirisi tha ithela na kano eis ton k. S.GOULIOS oti
    oi germanoi pinoun tin mpira tous kai oso dia krasi epilogis
    den ksero apo pou exei bgalei to simperasma pinoun kata protimisin KOKINO kai LEYKO monon se ekseretes periptoseis
    sinodeuontas to fagito tous toson edo stin BADEN-WUERTTEBERG
    opou DIABIO oso kai alla omosponda kratidia- den amfiballo
    oti to XYNOMAYRO EINAI KALO KRASI XORIS SXOLION .
    H GENEODORH PROSFORA TOU * THANASH * NA PLHROSH TON LOGARIASMO TON 187 EURO ( apo 25x) DEN EINAI ALLH APO MIA APERISKEPTH
    XEIRONIMIA KAI THN OPOIAN OI GERMANOI THN XARAKTHRIZOUN DIA TA
    DEDOMENA * DUMMHEIT ) BLAKEIA KAI LENE EIS YGEIAN TOU KOROIDO
    MHPOS EXO ADIKO KYRIE GOULIOS ?
    kleinontas episfragizo ola aytme ena ELLHNIKO GNOMIKO

    * KYRIE THA PROTIMOUSA NA PAITHENA DIA NA YPOSTHRIKSO
    TO DIKAIOMA SAS NA TA LETE **
    MFG
    konstantin schnell

    APO STUTTGART

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Δεν εχει σημασία σε ποίον απευθυνονται τα =συγχαρητηρια = αλλα
    σημασία εχει οτι ο καθε ΕΛΛΗΝ πρωτα να κριτικαρη τον ευατον του
    και μετα να κανη υποδειξης οικονομικης και διοικητικης παιδαγωγίας διοτι ναι μεν υποβαθμίζουν τις πολιτικές ικανοτητες
    των αλλων αλλα εφιστουν τισ δικες τους οικονομικές ικανοτηστες
    εις τους αλλους δια τα σφαλματα που διαπρατουν ή διέπραξαν και
    τουτο ως παραδειγμα ειναι οτι, = οι ΕΛΛΗΝΕΣ ξοδευουν χρήματα που δεν εχουν και αγοραζουν πραγματα που δεν χρειαζοντα δια να
    κάνουν εντύπωση σε αυτούς που δεν εκτιμούν. =.
    Μηπως η πραξη τού ως ανω θαμωνα της ταβερνας εχει το ιδιο νοημα
    προκαλοντας ετσι την εκπληξη των μη επιθυμουντουν ως ανω εις
    την παρεα προσωπων ως ενδειξη καλης θελησεως οργης ( δια να γινομαι σαφης ενοώ του γερμανους) τους οποιους και θεωρούν
    ως υπαιτιους δια την οικονομικήν διαφθορα της αδιεξόδου της οικονομικής κρίσεως της ΕΛΛΑΔΟΣ , μιας χωρας που εθεωρηθη κατα των αρχαιοτατων χρονων υποδειγμα των δημοκρατικών θεσμων εκ των
    οποιων εις την σημερον ημεραν ουδεν ιχνος εχει διασωθη δια το
    αξιοποιησουν οι ΕΛΛΗΝΣ του 21ου αιωνα :
    Ενας ΕΛΛΗΝ φιλοσοφος ο Ισοκρατης ειχε ειπεί.
    = Η ΔΙΜΟΚΡΑΤΙΑ ΜΑΣ ΑΥΤΟΚΑΤΑΣΤΡΕΦΕΤΑΙ ΔΙΟΤΙ ΚΑΤΕΧΡΑΣΘΗ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΙΣΟΤΗΤΑΣ, ΔΙΟΤΙ ΕΜΑΘΕ ΤΟΥΣ
    ΠΟΛΙΤΕΣ ΝΑ ΘΕΩΡΟΥΝ ΤΗΝ ΑΥΘΑΔΕΙΑΝ ΩΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑ , ΤΗΝ ΠΑΡΑΝΟΜΙΑΝ
    ΩΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ, ΤΗΝ ΑΝΑΙΔΕΙΑΝ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΩΣ ΙΣΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΗΝ
    ΑΝΑΡΧΙΑ ΩΣ ΕΥΔΑΙΜΟΝΙΑ = αναρωτιεμαι αν πραγματι ολα αυτα
    εχουν καποιαν σχεση με την σημερινη ΕΛΛΑΣ , τον βιον και την πολιτεια που διαγει ο ΕΛΛΗΝ πολίτης και να θελη να κανη ή
    να ποιη κατι χωρις να προσβαλει την πρωσοπικην ακαιρεοτητα
    των αλλων λαων.
    Αγαπητοι αναγνωστες το σχολιον μου δεν εχει προσβλητικο
    χαρακτηρα αλλα σαν ακαδημαικος πολιτης εκρφραζω την γνωμην μου
    αν και διαβιω ΕΝ ΕΛΛΑΔΙ, δεχομαι δε καθε κριτικη και τουτο,
    το εκφραζειν και λεγειν ανηκουν εις τους Δημοκρατικούς θεσμους.
    ΜΦΧ
    Konstantin Schnell
    Aus Stuttgart

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΜΙΑΝ ΔΙΨΡΘΩΣΙΝ ΕΠΙ ΤΟΥ ΩΣ ΑΝΩ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

    +== ΔΕΝ ΔΙΑΒΙΩ ΕΝ ΕΛΛΑΔΙ αλλα στην ΓΕΡΜΑΝΙΑ /STUTTGART
    mfg
    konstantin schnell

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η εποικοδομητική κριτική και οι εναλλακτικές προτάσεις - απόψεις είναι απαραίτητες και ευπρόσδεκτες, ειδικά όταν το ζητούμενο είναι η ανταλλαγή ιδεών.
Τα σχόλια εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους και η ευθύνη (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Κάθε υβριστικό, προσβλητικό ή άσχετο με το θέμα της ανάρτησης σχόλιο, θα διαγράφεται όποτε εντοπίζεται από την ομάδα διαχείρισης.
Ευχαριστούμε για τη συμμετοχή σου.