Στις 3 Σεπτεμβρίου 2024, με μεγάλη επιτυχία
και εντυπωσιακή προσέλευση κόσμου, πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της Έκθεσης
«1η Διεθνής Biennale Χαρακτικής και Σχεδίου Μικρών Διαστάσεων της Μπίτολα», που
λαμβάνει χώρα στη φιλόξενη αίθουσα Τέχνης του Δήμου Νεάπολης - Συκεών, υπό την
αιγίδα της εικαστικής ομάδας FireArt και τη συνεργασία του ομώνυμου Δήμου.
Η έκθεση που εντάσσεται στο πλαίσιο του
Φεστιβάλ «Βαλκανική Πλατεία» του Δήμου Νεάπολης - Συκεών θα λειτουργεί
καθημερινά 7 με 9 μ.μ., με ελεύθερη είσοδο για το κοινό, από τις 3-15
Σεπτεμβρίου 2024.
Στην έκθεση συμμετέχουν 400 καλλιτέχνες από
80 χώρες με 747 έργα μικρογραφίας. Η 1η Διεθνής Biennale Χαρακτικής και Σχεδίου
Μικρών Διαστάσεων παρουσιάστηκε στην Μπίτολα το 2023 και συνεχίζει το ταξίδι
της στη Θεσσαλονίκη. Η καλλιτεχνική ομάδα FireArt συμβάλλει σε αυτό,
φιλοδοξώντας να φέρει σε επαφή το ελληνικό κοινό με τις σύγχρονες εξελίξεις
στον χώρο της χαρακτικής και με καλλιτέχνες μικρογράφους από όλον τον κόσμο.
Στα εγκαίνια απηύθυνε χαιρετισμό ο Δήμαρχος,
κ. Σίμος Δανιηλίδης ο οποίος εξήρε
το έργο των συντελεστών της Έκθεσης, τόνισε τη σημαντικότητα του εν λόγω
εγχειρήματος της καλλιτεχνικής ομάδας FireArt και συνεχάρη τους εκθέτες που
ήρθαν στην πόλη της Θεσσαλονίκης από όλα τα σημεία της Υφηλίου, για να ενώσουν
τις φωνές τους και να δώσουν στην τέχνη τους, τη θέση που της αξίζει μέσα στην
κοινωνία. Τελειώνοντας την ομιλία του, ο κ. Δήμαρχος δεσμεύθηκε ότι ο Δήμος
Νεάπολης-Συκεών, στο μέτρο των δυνατοτήτων του, θα είναι πάντα αρωγός σε
πρωτοβουλίες που προάγουν και ενισχύουν τον Πολιτισμό.
Στη συνέχεια τον λόγο πήρε ο Καλλιτεχνικός
Διευθυντής της Μπιενάλε Vlado Goreski
για να τονίσει την διαχρονικότητα και την δυναμική των μικρογραφιών μέσα στον
διάβα των αιώνων:
«Η
Διεθνής Μπιενάλε Χαρακτικής και Σχεδίου Μικρών Διαστάσεων της Μπίτολα είναι
καρπός της Διεθνούς Τριενάλε Σχεδίου της Μπίτολα, που αποτελεί ένα από τα δέκα
πιο σημαντικά γεγονότα του κόσμου σύμφωνα με το Διεθνές Κέντρο Σχεδίου της
Πολωνίας, και λαμβάνει χώρα πάνω από τρεις συναπτές δεκαετίες.
Η Τριενάλε αποφάσισε να
δημιουργήσει ένα ξεχωριστό τμήμα για σχέδια μικρών διαστάσεων και ως εκ τούτου
να της αφιερώσει μια ξεχωριστή εκδήλωση - την Μπιενάλε Χαρακτικής και Σχεδίου
Μικρών Διαστάσεων της Μπίτολα. Κατά συνέπεια, η Μπίτολα έχει δυο Διεθνείς
Διοργανώσεις Σχεδίου, κάνοντας την πόλη το κέντρο της καλλιτεχνικής δημιουργίας
των Βαλκανίων και της ευρύτερης περιοχής.
Περίπου 80 χώρες, με
περισσότερα από 800 έργα παρουσιάζονται σε αυτή τη Μπιενάλε. Εξαιρετικά
σημαντικό για μας είναι το γεγονός πως τα έργα μικρών διαστάσεων είναι το
κομμάτι των εικαστικών τεχνών όπου οι δημιουργοί συγκεντρώνονται περισσότερο,
δουλεύουν με ακρίβεια και εμπλέκονται εννοιολογικά σε πολλές κατευθύνσεις.
Γίνονται κάτι σαν μάγοι που καταφέρνουν να εμπλέξουν τις εικαστικές τέχνες με
την λογοτεχνία, ώστε να γίνουν η συνείδηση
της ανθρωπότητας, η οποία δεν υποτάσσεται σε καμία εμπορική κοινωνία, φανταστικό
καθεστώς ή ωμό υλισμό.
Τα παραδείγματα είναι αμέτρητα:
Ο Γκόγια με τα χαρακτικά «Καπρίτσια», ο Πιρανέζι με τις φυλακές, ο Ρέμπραντ, ο
Ντύρερ και άλλοι. Οι μινιατούρες κρύβουν κατά κάποιον τρόπο απόκρυφους
συμβολισμούς, λακωνική σοφία, φιλοσοφία και πνευματικότητα. Είναι τεράστια τιμή
να φιλοξενείται η έκθεση της Μπίτολα στην Θεσσαλονίκη.
Στο παρελθόν, η πόλη της
Μπίτολα ήταν από πολλές απόψεις διανοητικά και πνευματικά συνδεδεμένη με την
πανέμορφη πόλη της Θεσσαλονίκης. Κατ’ εμέ, αυτή είναι η αρχή της αναβίωσης
αυτής της εκατοντάχρονης παράδοσης και σύνδεσης των δύο πόλεων, κάτι που
αποτελεί για μας σημαντικό κίνητρο και μας δίνει την δύναμη να προχωρήσουμε σε
περισσότερες συνεργασίες.
Χάρη στην καλλιτεχνική ομάδα
FireArt, πιστεύω πως καταφέρνουμε να γράψουμε σπουδαίες ιστορικές στιγμές, τόσο
σημαντικές και ουσιώδεις για όλους εμάς στα Βαλκάνια.
Η Διεθνής Μπιενάλε της Μπίτολα
αναγνωρίζει την συμβολή της Ελλάδας στην προώθηση της παγκόσμιας εικαστικής
δημιουργίας και της απονέμει ένα ειδικό βραβείο. Αντίστοιχο βραβείο απονέμει
στον Δήμαρχο Νεάπολης-Συκεών, στην καλλιτεχνική ομάδα FireArt και σε όλους τους
συμμετέχοντες καλλιτέχνες από την Ελλάδα. Επιτρέψτε μου να σας συγχαρώ, ελπίζοντας
να συνεργαστούμε μελλοντικά σε νέες εικαστικές δράσεις».
Τον κύκλο των ομιλιών έκλεισε ο συντοπίτης
μας εικαστικός Γιάννης Πρώιος, που
ήταν η ψυχή της διοργάνωσης της Έκθεσης, καθώς είναι και ένας από τους 400
καλλιτέχνες που συμμετέχει με τα δικά του χαρακτικά έργα, στα οποία διακρίνει
κανείς ξεκάθαρα, τον ευαισθητοποιημένο και πολιτικοποιημένο δημιουργό.
Ο Γιάννης με, το προσωπικό ύφος και στυλ στην
καλλιτεχνική του γλώσσα, μάς ταξίδεψε στην Τέχνη της Χαρακτικής και μάς εξήγησε
ότι η θέση της χαρακτικής μέσα στο κανονιστικό πλαίσιο των Καλών Τεχνών, δεν
έχει αξιολογηθεί και εκτιμηθεί όπως της αξίζει.
Τόνισε, ότι: «η χαρακτική, αποτελεί την πρώτη μορφή μαζικής αναπαραγωγής της εικόνας.
Χαρακτικό, δηλαδή, είναι το τυπωμένο έργο που σχεδιάζεται από τον καλλιτέχνη με
αποκλειστικό σκοπό να χαραχθεί σε συγκεκριμένο υλικό, χαράζεται από τον ίδιο
και εκτυπώνεται απ’ αυτόν ή υπό την επίβλεψή του.
Οι εκτυπώσεις μιας χαραγμένης
μήτρας σε χαρτί παράγονται συνήθως σε πολλαπλά ή σε σειρές, επιτρέποντας έτσι στον
καλλιτέχνη να πουλά σε χαμηλότερες τιμές από ό,τι η ζωγραφική ή η γλυπτική. Το
μοναδικό αυτό χαρακτηριστικό της χαρακτικής να παράγει από μία μήτρα πρωτότυπα
έργα τέχνης, είναι η πιο δημοκρατική προσβασιμότητα στην τέχνη. Ο καλλιτέχνης
μπορεί να επικοινωνεί άμεσα με το κοινό. Για αυτό, δεν εκπλήσσει, το γεγονός
ότι πολλοί καλλιτέχνες (ζωγράφοι και γλύπτες) έχουν επιδιώξει, παράλληλα με το
έργο τους, την παραγωγή χαρακτικών σε άλλα μέσα».
Η «1η Διεθνής Biennale Χαρακτικής και Σχεδίου
Μικρών Διαστάσεων της Μπίτολα» αναμφισβήτητα αποτελεί ένα σημαντικό γεγονός για
την πόλη της Θεσσαλονίκης, γιατί η διοργανώτρια καλλιτεχνική ομάδα FireArt,
πέτυχε το όραμά της, να συνομιλήσουν οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες με το κοινό
και να συμβαδίσουν χέρι-χέρι μέσα στην κοινωνία για ένα καλύτερο αύριο ...Γιατί
ο καλλιτέχνης είναι κομμάτι της κοινωνίας, συνεπώς και το κάθε του έργο παίρνει
θέση σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
Τη θέση αυτή ενισχύει η αποστομωτική δήλωση
του Πάμπλο Πικάσο, στη Διεθνή Έκθεση
του 1937 στο Παρίσι, όταν τον ρώτησε ένας Γερμανός αξιωματικός των Ναζί, αν
αυτός είχε φτιάξει τη Γκουέρνικα, του απάντησε: «Όχι, δεν το έφτιαξα εγώ. Εσείς το φτιάξατε».
Και, όταν τον συκοφάντησαν ότι ταυτίζει την τέχνη
του με την πολιτική είπε: «Τι θαρρείτε
πως είναι ο καλλιτέχνης; Ένας ηλίθιος που έχει μονάχα μάτια αν είναι ζωγράφος,
αυτιά αν είναι μουσικός και μια λύρα σ’ όλα τα πατώματα της καρδιάς αν είναι
ποιητής, ή αν είναι πυγμάχος μονάχα μούσκουλα: Αντίθετα είναι ταυτόχρονα
πολιτικός άνθρωπος, αγρυπνά αδιάκοπα μπροστά στα θλιβερά, φλέγοντα κι ευχάριστα
γεγονότα όλου του κόσμου και σχηματίζει ολοκληρωμένα την εικόνα του. Πως θα
ήταν δυνατόν να αδιαφορεί για τους άλλους ανθρώπους και εν ονόματι αυτής της
αριστοκρατικής αδιαφορίας να αποσπάται από τη ζωή που δημιουργούν οι άλλοι με
τόσους κόπους. Όχι η ζωγραφική δεν έγινε για να διακοσμεί διαμερίσματα. Είναι
όπλο στον αμυντικό και επιθετικό πόλεμο ενάντια στον εχθρό»!
Μαρίνα Κάγκα
Επιμελήτρια συγγραμμάτων
Κρίμα για εμάς που βρισκόμαστε χιλιομετρικά μακριά και δεν είναι εύκολο να βρεθούμε σε τόσο μεγάλες εκθέσεις Τέχνης.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστούμε τη Μαρίνα Κάγκα που κάθε φορά καλύπτει λογοτεχνικά και φωτογραφικά δράσεις και γεγονότα στα οποία συμμετέχουν και "δικές μας" προσωπικότητες.
Es un gusto desde la distancia leer esta nota tan completa que nos revitaliza a seguir creando con pasión y compromiso. Marina Kaga un texto que indaga totalmente en las imágenes, en las que se podrá leer una apuesta por la libertad y la vida. Definitivamente un lenguaje universal que habla de todo. Participando con dos mezotintas Sandra Díaz desde Chiapas, México. Recibe un cordial saludo.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ τέχνη είναι Ελευθερία, είναι Ζωή. Δεν έχει σύνορα δεν έχει όρια…
ΔιαγραφήΕυχαριστώ την κ. Sandra Díaz για τα καλά της λόγια καθώς επίσης και τον εκδότη της Εφημερίδας «Περισκόπιο» κ. Στέλιο Γαβριηλίδη, που δημοσιεύει άρθρα που προάγουν τον Πολιτισμό.
Η εν λόγω δημοσίευση έφτασε σε 80 χώρες της Υφηλίου.
Παραθέτω τη μετάφραση του κειμένου της Sandra Díaz:
«Είναι μεγάλη ευχαρίστηση να διαβάζουμε από απόσταση αυτό το πλήρες σημείωμα που μας αναζωογονεί ώστε να συνεχίσουμε να δημιουργούμε με πάθος και υπευθυνότητα. Στο κείμενο της Μαρίνας Κάγκα που διερευνά πλήρως τις εικόνες, μπορεί να αναγνωστεί μία δέσμευση για ελευθερία και ζωή. Σίγουρα είναι μια παγκόσμια γλώσσα που μιλάει για τα πάντα.
Συμμετέχοντας με δύο mezotintas*.
Η Sandra Díaz από την Chiapas του Μεξικού.
Με φιλικούς χαιρετισμούς».
* Σημείωση επιμελητή: Το Mezzotint είναι μια μονόχρωμη διαδικασία χαρακτικής της οικογένειας των intaglio. Ήταν η πρώτη διαδικασία εκτύπωσης που απέδωσε ημίτονους χωρίς τη χρήση τεχνικών που βασίζονται σε γραμμές ή κουκκίδες, όπως η εκκόλαψη, η διασταυρούμενη εκκόλαψη ή η διαγράμμιση.