Τους Τρεις Μεγίστους Φωστήρας
Βασίλειον τον Μέγαν, και τον θεολόγον Γρηγόριον
συν τω κλεινώ Ιωάννη, τω την γλώτταν χρυσορρήμονι
Ναι,
στις 30 Ιανουαρίου η Εκκλησία μας, η Εκπαιδευτική Κοινότητα, Δάσκαλοι και
μαθητές γενικά, γιορτάζουν πανηγυρικά τους Τρείς Πατέρες και Οικουμενικούς
Διδασκάλους της Χριστιανοσύνης.
Από
τη σχολική αυτή γιορτή, τόσο των μαθητικών μου χρόνων όσο και της διδασκαλικής
μου διαδρομής, διατηρώ στην κιβωτό των αναμνήσεων πολύτιμα σπαράγματα, τα οποία
τέτοια μέρα ανασύρω στο ξέφωτο και μετουσιώνω σε διηγήσεις.
Ανήμερα των Τριών Ιεραρχών του 1960 και ήμουν πρωτάκι του Γυμνασίου
Αμυνταίου. Ο αμυντιώτικος βοριάς στροβίλιζε το χιόνι, που πυκνό έπεφτε όλη
νύχτα. Κρύο πολύ! Χιόνι ως το γόνατο!
Ούτε
σκέψη να μην πάω στο σχολείο και στη συνέχεια όλοι μαζί μαθητές και καθηγητές
στην εκκλησία για τη γιορτή των Ελληνικών Γραμμάτων και της Χριστιανοσύνης.
Τα
μισοξεχασμένα εκείνα μακρινά χρόνια, τα σχολεία ήταν παντός καιρού.
Λειτουργούσαν μ’ όλες τις καιρικές συνθήκες. «Ο μαθητής δεν ορρωδεί προ ουδενός, αν θέλει να μάθει γράμματα» έλεγε η κ. Πεφάνη, φιλόλογος του Γυμνασίου.
Απουσίαζαν σπάνια, στις πιο αντίξοες συνθήκες, μόνο οι μαθητές από τη
γειτονική Βεγόρα, γεια σου Χρήστο
Παπαλαζάρου, τις Πέτρες, γεια σου Παναγιώτη
Μουταφίδη, από το Ροδώνα, από το Ξινό Νερό, γεια σου Γιώργο Παπαναστασίου, που έρχονταν καθημερινά στο Αμύνταιο πεζή!
Ηρωικοί μαθητές.
Οι
μαθητές από τα υπόλοιπα γύρω χωριά έμεναν στο Αμύνταιο σε ενοικιαζόμενα
δωμάτια. Γενναίοι μαθητές. Βασίλης
και Μιχάλης, Χρυσή και Πελαγία, Γιάννης και Κώστας, Δημήτρης και Σουλτάνα…
Μετά
τον εκκλησιασμό επιστρέψαμε στο Γυμνάσιο, ο καθείς στην τάξη του. Οι υπεύθυνοι
καθηγητές των τμημάτων εκφώνησαν το πρόγραμμα των Γραπτών Εξετάσεων Α΄
εξαμήνου. Το γράψαμε στο πρόχειρο τετράδιο, που είχαμε φέρει, και φύγαμε για να
στρωθούμε στο διάβασμα. Συνήθως πρώτο μάθημα ήταν η Έκθεση και δεύτερο τα
Αρχαία ή τα Μαθηματικά. Να γιατί τη γιορτή των Τριών Ιεραρχών τη θυμάμαι
ζυμωμένη με την αγωνία των εξετάσεων.
Όταν
γύρισα στο σπίτι με περίμενε, λες για εκτόνωση, για χαλάρωμα, μια εξαίρετη
λιχουδιά.
Ένα
όμορφο, παραδοσιακό έθιμο της κουλτούρας μας, που κρατά γερά ακόμη, θέλει την
οικογένεια, η οποία είχε την ευλογία να αποκτήσει τρία αγόρια, να γιορτάζει κι
αυτή των Τριών Ιεραρχών και ως εκ τούτου να ετοιμάζει πιτουλίτσες και
τρεις-τρεις να τις κερνάει στη γειτονιά!
Ο
συσχετισμός είναι προφανής. Αγκωνάρια της Ορθόδοξης Χριστιανικής Πίστης και της
Ελληνικής Παιδείας οι Τρείς Ιεράρχες, στηρίγματα, κατά την παραδοσιακή λαϊκή
αντίληψη, της οικογένειας τα αγόρια! Τρι Ντιρέτσι.
Άνοιξα το φούρνο της μασίνας στην κουζίνα - καθιστικό του φτωχικού μας.
Η ανάσα της ζεστής, τραγανής και χρυσαφιάς πιτουλίτσας ηγεμόνευσε στο δωμάτιο.
Έβγαλα το τσίγκινο πιάτο με τις τρεις πιτουλίτσες, που μας τις κερνούσε, χρόνια
τώρα, τέτοια μέρα, η γειτόνισσά μας η Σιένα (Πολυξένη). Στο άλεσμα του χρόνου και της φιλίας μου με τον Πέτρο είχα την εμπειρία της γλυκιάς
επίγευσης της πιτουλίτσας της κυρίας Νίκης
και σήμερα στην καμπή της πανδημίας έχω αυτής της κυρίας Τερέζας.
Σ’
ένα πιατάκι έβαλα τη μία, την πασπάλισα με μπόλικη ζάχαρη και την απόλαυσα
ευχόμενος Χρόνια Πολλά.
Κάλπασαν τα χρόνια σαν το νεογέννητο πουλάρι στα Λιβάδια και βρέθηκα
νεοδιόριστος δάσκαλος, προσωρινά τοποθετημένος στο 1/θ Δημοτικό Σχολείο Αιγών
Αιγιαλείας.
Στις
30 Ιανουαρίου 1973, δάσκαλος μόλις 12 ημερών με τους 28 μαθητές μου πήγαμε στην
εκκλησία του χωριού, την Αγία Τριάδα για τον εορτασμό των Τριών Ιεραρχών.
Η
εκκλησία ήταν γεμάτη, παρόντες ο Πρόεδρος της Κοινότητας κι ο Γραμματέας, ο Ανδρέας Κωτσόπουλος.
Πριν
την Αρτοκλασία, την ευλογία των Πέντε Άρτων, τον τεμαχισμό τους και το μοίρασμα
στο εκκλησίασμα, ο Παπάς μού ζήτησε να εκφωνήσω τον Πανηγυρικό της ημέρας.
Ήμουν προετοιμασμένος. Ο συνάδελφος στο διπλανό χωριό, τη Σελιάνα, σε
επίσκεψή του για γνωριμία, λίγες ημέρες νωρίτερα, με είχε ενημερώσει σχετικά.
Του διέφυγε όμως το σπουδαιότερο.
Εκφώνησα τον πανηγυρικό, χωρίς χειρόγραφο και μετά το πέρας της Θείας
Λειτουργίας τρύγησα τα συγχαρητήρια όλων!
Απέναντι από την εκκλησία σ’ ένα καταπληκτικό μπαλκόνι με θέα τον
Κορινθιακό κόλπο και τα βουνά της Ρούμελης ήταν το καφενείο του Βλάση Τσεκούρα. Με πρόσκληση του
Προέδρου, ο Παπάς, ο Γραμματέας, ο ίδιος ο Πρόεδρος κι εγώ βρεθήκαμε
ομοτράπεζοι για ένα τσιπουράκι. Το συνήθιζαν αυτή την ημέρα.
Όλα
καλά; Αμ δε!
Λίγες ημέρες αργότερα στο ίδιο καφενείο ενώ έπινα τον απογευματινό καφέ
με πλησίασε ο παππούς ενός μαθητή μου.
«Δάσκαλε»,
μου είπε, αφού κάθισε στην καρέκλα απέναντί μου, «θα σου έφτιαχνα αναφορά στον Επιθεωρητή. Στη γιορτή των Τριών Ιεραρχών
έφερες τους μαθητές στον Ιερό Ναό χωρίς τη Σημαία»…
Πάγωσα! Κρύος ιδρώτας μ’ έλουσε!
Ο
συνάδελφος της Σελιάνας δεν με είχε ενημερώσει ώστε να είχα ορίσει Σημαιοφόρο
και τους Παραστάτες της Σημαίας και με επικεφαλής τη Σημαία να πορευόμουν στην
Εκκλησία.
Συνέχισε χαμογελώντας: «Δεν
το έκανα ούτε θα το κάνω γιατί με εντυπωσίασες με την ομιλία σου και που τα
είπες απ’ έξω!».
Ένιωσα θέρμη στα ζυγωματικά μου.
Συνέχισε: «Ο εγγονός μου είναι
πλέον ευχαριστημένος στο σχολείο. Του αρέσει κιόλας πολύ που τα απογεύματα τους
κάνεις βοηθητικά μαθήματα στην Έκθεση, στη Γραμματική και στην Αριθμητική για
τις εισαγωγικές εξετάσεις στο Γυμνάσιο».
«Συγχαρητήρια. Εύγε!».
Ηρέμησα. Ανάσανα βαθιά.
«Ήταν απλή παράλειψή σου, σίγουρα από
απειρία. Δεν έγινε και τίποτα. Εξάλλου γηράσκουμε αεί διδασκόμενοι», κατέληξε και κέρασε τον καφέ
μου.
Συμφώνησα.
Όταν
επέστρεψα στο Σχολείο, έμενα σ’ ένα μετασκευασμένο χώρο του για το Δάσκαλο του
χωριού, έψαξα στο Γραφείο, βρήκα τη Γαλανόλευκη, χάριν της οποίας
κοψοχολιάστηκα, την έβαλα στο κοντάρι της και την είχα σε ετοιμότητα για την 25η
Μαρτίου.
Πέρασε καμιά δεκαπενταετία κι ένα απόγευμα, στο Αμύνταιο πια, χτύπησε το
κουδούνι στην εξώπορτα του σπιτιού μας.
Όταν
την άνοιξα αντίκρισα ένα στρατιώτη.
«Είμαι ο Παναγιώτης
Καφές από τις Αιγές. Σας είχα δάσκαλο στην ΣΤ΄ τάξη το 1973. Έχετε πολλά
χαιρετίσματα από τον παππού μου. Σας φέρνω κι ένα βάζο με ελιές».
Η
έκπληξη και η χαρά όταν τέμνονται δημιουργούν ευχάριστα γεγονότα…
..Ωραιο,και διαβαστερο,φιλε Θαναση..Και να φωτιζουν οι Τρεις Ιεραρχες,την θεοφιλεστατη κυβερνηση μας,να μη κανει τοσο χοντρες γκαφες,με χιονια,και φωτιες,γιατι βαζει στα δυσκολα τους μεγαλοδημοσιογραφους,που προσπαθουν να μας πεισουν,οτι ..φταιει,για το χαλι μας..ο αναδρομος Ερμης,..Ο Πολακης,κι ο Χατζηπετρης..Α.Θ.Ρ.
ΑπάντησηΔιαγραφή...Δασκαλε,θα σου εφτιαχνα αναφορα,στον επιθεωρητη..Τα''πετρινα''χρονια,κι οχι μονο επι χουντας,οι ''εθνικοφρονες'',σχεδον ολοι τους,θεωρουσαν περιπου πατριωτικο καθηκον, το ρουφιανλικι..Οι πληστοι,μπαινοβγαιναν,σε χωροφυλακη,σε προισταμενους υπηρεσιων,στη ΚΥΠ,στο στρατοπεδο..Στο Αμυνταιο,εκτος απ τους εθελοντες ρουφιανους,ειχαμε και αρκετους εμμισθους..Ωραια χρονια,ηρωικα,γεματα..πατρις/θρησκεια/οικογενεια..Α.Θ.Ρ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν θέλω να κανω πολιτικη κριτικη σχετικα με το άθρο σου φιλτατε
ΑπάντησηΔιαγραφήΘανάση διοτι ειναι ενα αρθρο που αφορα κατι απο την παιδικη ηλικια μου θυμιζει τα παλια χρονια και τα οποια θα μεινουν αξεχαστα έστω και εαν δεν ειχαμε τι πολυτελεια και την ανεση να απολαυσουμαι ολα τα αγαθα όπως σημερα.
Η αξεχαστη= κουκουβαγια= ηταν το συμβολο της παιδειας και της τότε αξιοπρεπειας του ελληνα μαθητη και η μπλε ποδια των μαθητριων +( σημερα προσπαθουν με τα ποιο πολλα καλλιστεια να πανε στο σχολειο) και ο σεβασμος στον δάσκαλό του που παρόλο που ηταν αυστηροι ειχαν όμως τον τροπον να σε εκαπαιδευουν με ευπρεπεια δια ενα καλυτερον μέλλον.
Παντως γενικα τοτε ειχαμε αλλη νοοτροπια και αλλη συμπεριφορα
απέναντι των γονεων, δασκαλων,εκκλησιας κ.α παραγοντων.
Δυστυχώς η δυση του ηλιου μελει να ωδευει εκει που πρεπει.
Σου αφιερωνω ενα μικρο δυστιχο ετσι για αναμνηση.
= Αν η ζωή ειναι ένα λουλούδι ,
οι αναμνησεις ειναι το αρωμά του=
Μφχ
ΓΚ
Σπανιο,και δυσευρετο ειδος,ηταν ο ξεχωριστος,διαβασμενος,παιδαγωγος ΔΑΣΚΑΛΟΣ,τα χρονια,που βασιλευε,η αμορφωσια,ο αυταρχισμος,η υποκρισια, η βια,η φοβια,κι ανελευθερια..Σπανιο και φωτεινο, που εγραψε στις ψυχες των παιδιων,με ανεξιτηλη γραφη..Α.Θ.Ρ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΦιλτατε =ΘΑΝΑΣΗ=,
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ καθε αναγνωστης εχει την ευχερια να κανη ενα αλμα στο παρελθον ετσι ωστε να θυμηθη τα παιδικα χρόνια με τις καλές και τις κακεςπεριστασεις γυρω απο την φοιτητικη ζωη που θα μεινουν αξεχαστες.
Εκλπηξη μου προκαλει οτι μερικοι διαβαζουν =λαθος= το αρθρο ή θελουν να το διαβαζουν λαθος και να ασκουν κριτικη με αλλα εκτος του άρθρου θεματα και να απευθυνουν προσβλητικα σχόλια τα οποια δεν εχουν καμιαν σχεσει με το αναφερόμενα στο άρθρο σου.
Δεν γνωριζω εαν ο ως ανω σχολιαστης εχει την σκεψην να προσβαλη το καθε αρθρογραφο με υβριστικα σχόλια και μαλιστα δε τα οποια ως αναφερω δεν σχουν καμιαν σχεσην με το άρθρο σου.
Επ΄αυτού θα ηθελα να επιστησω εις την διεθυνσην τού ΠΕΡΙΣΚΟΠΙΟ ΜΠΛΟΚ κατα πόσον ανεχεται να δημοσιευει τα σχόλια αυτα την στιγμην που εις το καταστατικο του =μλποκ= κατω απο καθε αρθρο γραφει τα ακολουθα, παραθέτω την σημειωση=====
====Κάθε υβριστικό, προσβλητικό ή άσχετο με το θέμα της ανάρτησης σχόλιο, θα διαγράφεται όποτε εντοπίζεται από την ομάδα διαχείρισης.==.
Ενεκα τουτου βγαζει καποιο το συμπερασμα ότι θα πρεπει η διευθυνση να =λογοκρινη= το σχόλιο και οπως αναφερει να μην το δημοσιευει αλλα εδω σημβαινει κάτι το αντιθετο = ομως ΔΙΑΤΙ=
αξιοτιμοι κυριοι του =μπλοκ= γινεται κατι τετοιο ωστε να δινεται το δικαιωμα να σας κανη κριτικη σχετικα με τα αναφερόμενα σχόλια.?????
Λυπάμε αλλα σαν σοβαρο μπλοκ που θελετε να =εισθαι= θα πρεπη να εχουν όλοι την ιδίαν μεταχειρησην χωρίς εξαιρέσεις διοτι απο οτι βλεπω υπαρχουν αναρτησεις διαφορων άρθρων απόο όλους τούς κλαδους οποτε θα πρεπη να μην κανετε εξαιρεσεις και διαφοροποιησεις μεταξυ των ατόμων που θελουν να αναρτησουν ενα αρθρο και το οποιον =ουδεν= υβρiστικον χαρακτηρα έχει.
Ερωτω λοιπον υπαρχει καποιος υπευθυνος που αποφασιζει εαν θα πρπεη ή όχι να δημοσιυεθη το κάθε σχόλιο?? εαν ναι τοτε διατι γινεται καποια διακριση??
Φιλτατε Θαναση δεν γνωριζω εαν υπαρχουν προστριβες μεταξυ εσενα και του σχολιαστη και εαν ναι τοτε παρα ταυτα τετοια σχόλια δεν θα πρεπη να να δημοσιευονται αλλα να λεγονται = ενωπιον ενωπιων=
Ειναι κριμα μια τετοια κινηση να κανη ο καθε σχολιαστης που ο ιδιος κρινεται διοτι παραποιη το θεμα του αρθρο με τα γραφομενά του , ειλικρινα λυπαμαι δια τον σχολιαστη να αναγραφη τετοια υβριστικα σχόλια - ΚΡΙΜΑ=.
Κλεινω με ενα γνωμικο το οποιον θα πρεπη εις το μέλον να το θυμασαι και ωστε να γινη μαθημα στον καθενα μας.
=ΝΑ ΘΕΩΡΗΣ ΜΕΓΑΛΗ ΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΕΙΝΗ,
ΠΟΥ ΘΑ ΣΟΥ ΔΩΣΗ ΤΗΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ
ΝΑ ΥΠΟΦΕΡΗΣ ΤΗΝ ΑΜΟΡΦΩΣΙΑ=
ΜΦΧ
ΥΓ.Θα ηθελα να γνωστοποιησω εις την διευθησνην του =ΠΕΡΙΣΚΟΠΙΟ ΜΠΟΛΚ οτι εαν το περιεχόμενο του σχολίου μου =εχει υβριστικους χαρακτηρες ως εσεις αναγραφεται δικαιως
να μην δημοσιευθή==
Διατελω
Μφχ
Γκ