Πέμπτη 1 Νοεμβρίου 2018

Η Βεγορίτιδα μέσα από τα μάτια των Γάλλων στρατιωτών του Α’ Παγκοσμίου πολέμου…


«Η Στρατιά της Ανατολής»(Από το ΠΕΡΙΣΚΟΠΙΟ που κυκλοφορεί)
  Η Στρατιά της Ανατολής (Armée d’Orient) ήταν γαλλικό εκστρατευτικό σώμα που δημιουργήθηκε τον Σεπτέμβριο του 1915 με αφορμή την κατάληψη της Σερβίας από τις γερμανικές, αυστριακές και βουλγαρικές δυνάμεις.
 
 Στρατοπέδευσε στη Θεσσαλονίκη από το 1915 δρώντας στα Βαλκάνια στη διάρκεια του A΄ Παγκοσμίου Πολέμου.
  Στις 11 Αυγούστου του 1916 όλες οι συμμαχικές δυνάμεις του Μετώπου της Θεσσαλονίκης τέθηκαν υπό ενοποιημένη διοίκηση. Ανώτατος διοικητής των συμμαχικών δυνάμεων, ανέλαβε ο επικεφαλής της Στρατιάς της Ανατολής, στρατηγός Maurice Paul Emmanuel Sarrail.
  Το Σάββατο 27 Οκτωβρίου 2018 παραβρέθηκα στο Τελλόγλειο  Ίδρυμα Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, σε μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκθεση που άνοιξε τις πύλες της στο κοινό με τίτλο «Η Στρατιά της Ανατολής ζωγραφίζει τη Θεσσαλονίκη».
  Την έκθεση εγκαινίασε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Προκόπης Παυλόπουλος. Για την πραγματοποίησή της, συνεργάστηκαν γαλλικά πολιτιστικά ιδρύματα όπως το Musée de l’ Armée, το Μουσείο Pompidou, το Institut de France και η Γαλλική Σχολή Αθηνών, καθώς και η Εθνική Πινακοθήκη της Αθήνας, το ΜΙΕΤ, το ΕΛΙΑ, η συλλογή Αρσέν και Ρουπέν Καλφαγιάν και άλλοι ιδιώτες συλλέκτες εντός και εκτός Ελλάδας.
  Ο Γενικός Πρόξενος της Γαλλίας και Διευθυντής του Γαλλικού Ινστιτούτου Θεσσαλονίκης κ. Philippe Ray στην ομιλία του ανέφερε: «Καταγράφεται μία περίοδος ελάχιστα γνωστή τόσο στη Γαλλία όσο και στην Ελλάδα, σε σημείο που δεν αναφέρεται ούτε καν στα σχολικά εγχειρίδια κι αυτό διότι στη Γαλλία έδωσαν περισσότερη έμφαση στο Δυτικό Μέτωπο, ενώ στην Ελλάδα υπήρχαν την ίδια εποχή άλλα μεγάλα γεγονότα».
  Η Θεσσαλονίκη και η ευρύτερη περιοχή της στη διάρκεια του Μεγάλου Πολέμου (1915 - 1918), ο πολιτισμός της, η τοπογραφία της, η αρχαιολογία, η πληθυσμιακή της σύνθεση και  η σχέση της με τον πόλεμο, πρωταγωνιστεί στην έκθεση μέσα από πλούσιο εικαστικό κυρίως υλικό (περισσότερα από 400 έργα - σχέδια, ακουαρέλες, λάδια, καρτ ποστάλ), πολλά από τα οποία παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό.
  Πρόκειται για έργα Γάλλων κυρίως στρατιωτών - καλλιτεχνών της Στρατιάς της Ανατολής.
  Καταδεικνύεται μία τραγική σελίδα της ευρωπαϊκής ιστορίας που επαναφέρει στη μνήμη μας, τα δεινά που μπορούν να προκύψουν όταν η Ευρώπη κυριαρχείται από τον εθνικισμό, τον αλυτρωτισμό και τις ηγεμονικές τάσεις.
  Το γεγονός αποτελεί και εφαλτήριο στοχασμού για τις προσπάθειες που επιβάλλεται να καταβληθούν σήμερα στην κατεύθυνση της διατήρησης της σταθερότητας και της ειρήνης στην περιοχή, ιδιαίτερα στους χαλεπούς καιρούς που διανύουμε.
  Παράλληλα όμως αναδεικνύονται οι παραδοσιακά ισχυροί και διαχρονικοί δεσμοί φιλίας των δύο κρατών, Ελλάδος και Γαλλίας τόσο στις δύσκολες συνθήκες του πολέμου (όπως επί παραδείγματι στην ιστορική μάχη του Σκρα όπου Έλληνες και Γάλλοι πολέμησαν από κοινού κατά τον Μεγάλο Πόλεμο), όσο και στον τομέα του πολιτισμού.
  Το πολύ ενδιαφέρον στοιχείο για την περιοχή του Αμυνταίου και κυρίως για τη λίμνη Βεγορίτιδα, είναι ότι ανάμεσα στα εκθέματα υπάρχει και μία ακουαρέλα διαστάσεων 21,5Χ29 εκ. με θέμα: «Η λίμνη του Οστρόβου (Βεγορίτιδα)» (1917), που αποδίδεται στον Eugéne Delécluse, από τη συλλογή Αρσέν και Ρουπέν Καλφαγιάν.
  Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 10 Φεβρουαρίου 2019. Συνιστώ ανεπιφύλακτα να την επισκεφτείτε όσοι βρεθείτε στη Θεσσαλονίκη την περίοδο αυτή.
Μαρίνα Κάγκα

3 σχόλια:

  1. Πολυ ωραιο το άρθρο σας κυρια Κάγκα,την έκθεση θα επισκεφτει με σιγουρια oλος ο αγροτικος συλλογος Αμυνταιου, γιατι αυτοι αγαπανε την Βεγοριτιδα περισσοτερο απο καθε αλλον. Καθώς και οι τοπικοι φορεις της περιοχης, που χύνουν το αιμα τους μερα νυχτα για τις σωτηρια αυτης της λιμνης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πρόκειται για μία εξαιρετική έκθεση που απεικονίζει εικόνες και πρόσωπα της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής της Μακεδονίας στις αρχές του 20ού αιώνα, κατά την πολυτάραχη περίοδο του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου και μάλιστα μέσα από τη ματιά των Γάλλων στρατιωτών που βρέθηκαν εκείνη την περίοδο στη Θεσσαλονίκη υπηρετώντας στη Στρατιά της Ανατολής.
    Η συγγραφέας του άρθρου, πέρα από τις ιδιαίτερα κατατοπιστικές πληροφορίες που μας παραθέτει για την ομολογουμένως πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών, ξυπνά θύμισες που καταδεικνύουν πόσο η γνώση της ιστορίας μπορεί να αποτρέψει λάθη του παρελθόντος που η επανάληψή τους μπορεί να έχει ακόμα πιο ολέθριες συνέπειες στο παρόν.
    Αναφέρεται στους βαθείς και σταθερούς δεσμούς φιλίας ανάμεσα στη Γαλλία και στην Ελλάδα και όλα αυτά με εφαλτήριο τη λίμνη Βεγορίτιδα και την αδιαμφισβήτητη αγάπη για την ιδιαίτερη πατρίδα της.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Επιτελους και κατι ωραιο για την περιοχη της Βεγορίτιδας. Τον ρομαντισμο της τότε εποχής εχει αντικαταστησει το φυτοφάρμακο, οχετος απο λυματα που καταλήγουν μεσα στην λιμνη και τοπικοι πολιτικοι φορεις που χέρι χέρι και το παρακρατος, προσπαθουν να αποξηρανουν την λιμνη για προσωπικα οφελη. Φτασανε σε θεση να εκβιαζουν την τοπικη κοινωνια, ακομα και το ελληνικο κρατος. "ΟΥΤΕ ΕΜΕΙΣ ΧΩΡΑΦΙΑ ΟΥΤΕ ΕΣΕΙΣ ΛΙΜΝΗ"

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η εποικοδομητική κριτική και οι εναλλακτικές προτάσεις - απόψεις είναι απαραίτητες και ευπρόσδεκτες, ειδικά όταν το ζητούμενο είναι η ανταλλαγή ιδεών.
Τα σχόλια εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους και η ευθύνη (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Κάθε υβριστικό, προσβλητικό ή άσχετο με το θέμα της ανάρτησης σχόλιο, θα διαγράφεται όποτε εντοπίζεται από την ομάδα διαχείρισης.
Ευχαριστούμε για τη συμμετοχή σου.