Πέμπτη 4 Σεπτεμβρίου 2014

Πώς μαθαίνουν καλύτερα τα παιδιά;



Της Βιβή Θωμαϊδου (Από το ΠΕΡΙΣΚΟΠΙΟ που κυκλοφορεί)
«Αφομοιώνουν τις γνώσεις ευκολότερα σε ένα οργανωμένο ομαδικό περιβάλλον, αναπτύσσοντας παράλληλα κοινωνικές δεξιότητες. Με λίγα λόγια, τα παιδιά μαθαίνουν καλυτέρα όταν μαθαίνουν με παρέα».
  
  Αναντίρρητα, ζούμε σε μια εποχή που ο ανταγωνισμός κυριαρχεί σε όλα τα επίπεδα. Ο σύγχρονος δυτικός πολιτισμός υμνεί την αξία του ανθρώπου και των δυνατοτήτων του και ορθώς.
  Εντούτοις, καθημερινά, από την πολιτική σκηνή έως μια αίθουσα συσκέψεων εταιρείας ή μια σχολική τάξη, γίνεται αισθητό το έλλειμμα της κουλτούρας συνεργασίας και υπερτονίζεται το «Εγώ».
  Σημαντικό μερίδιο ευθύνης στην καλλιέργεια και την εμφάνιση των παραπάνω αρνητικών στοιχείων, κατέχει αναμφίβολα ο τρόπος εκπαίδευσης του ανθρώπου, αλλά και ο τρόπος με τον οποίο έχει γαλουχηθεί στο να αναπτύσσει συνεργασίες, στοιχείο που αποτελεί εν τέλει  δεξιότητα χειρισμού σχέσεων.
  Αναφορικά με τη μέθοδο εκπαίδευσης λοιπόν, κάθε χρόνο τέτοια εποχή, η ανησυχία και το άγχος για τις επιδόσεις των παιδιών τους, οι υψηλές προσδοκίες αλλά και ο κοινωνικός περίγυρος -με την ιδιάζουσα δύναμή του-, ωθούν τους γονείς στην επιλογή των ιδιαίτερων μαθημάτων. Πόσο ορθή είναι όμως αυτή η επιλογή; 
  Διαχρονικά οι μελέτες αποδεικνύουν ότι τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα στα πλαίσια μιας ομάδας (Kilpatrick 1918, Thelen 1954, Correl 1966, Johnson 1975, Dewey 1982, Axelrod 1997, Ματσαγγούρας 2008), επομένως η απάντηση στο παραπάνω ερώτημα είναι πως  επιστημονικά δεν  πρόκειται για καθόλου ορθή επιλογή. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι ο Corell διαπιστώνει πως η ομαδική μέθοδος εμφανίζει αναμφισβήτητα προτερήματα, έναντι της ατομικής μάθησης. Μαθητές δηλαδή που σε μια έρευνα καθοδηγήθηκαν αρχικά με την ομαδική μέθοδο και εργάστηκαν κατόπιν ατομικά, πέτυχαν καλύτερα αποτελέσματα από τους μαθητές που ακολούθησαν την αντίθετη διαδικαστική σειρά.
  Αποτελεί αξίωμα ότι η ομαδική διδασκαλία επιδιώκει την ποιοτική μάθηση, όπου κάθε μέλος της ομάδας έχει τη δυνατότητα να εκφράσει και να εξελίξει κλίσεις και ικανότητες υπό την επιρροή της συλλογικής προσπάθειας.
  Μάθηση δεν σημαίνει απλά «παίρνω πληροφορίες». Σημαίνει παίρνω πληροφορίες και τις κάνω γνώση, τις κατακτώ, τις βιώνω. Η τάξη γίνεται μια διαρκής πηγή βιωματικών μαθησιακών εμπειριών που εμπλουτίζουν τη μαθησιακή εμπειρία.
  Με τον τρόπο αυτό απελευθερώνεται η δημιουργικότητα και η ενέργεια, ενώ ταυτόχρονα  τα παιδιά μαθαίνουν να συνεργάζονται και να αναπτύσσουν σχέσεις αλληλεγγύης μέσα από τη δημιουργία και την ανάπτυξη ομαδικού πνεύματος. Δεν είναι τυχαίος ο χαρακτηρισμός ότι …μέσα σε μια τάξη με τέσσερις μαθητές υπάρχουν παράλληλα πέντε δάσκαλοι!
  Επιπλέον αξίζει να αναφερθεί ότι, μέσα από την εμπειρία που αποκτά ο μαθητής λειτουργώντας ως μέλος ομάδας, βελτιώνει ταυτόχρονα την αποδοτικότητα του στα πλαίσια της υγιούς άμιλλας. Αυτό πραγματώνεται καθώς ο ίδιος θέτει στόχους παρατηρώντας αυτούς που ήδη έχουν προχωρήσει, ενώ ενισχύεται η αυτοπεποίθησή του γνωρίζοντας ότι υπάρχουν κι άλλοι που ακολουθούν.
  Τα παιδιά μέσα από την συμμετοχή τους σε ομάδες, συναναστρέφονται, μαθαίνουν να συζητούν, να ανταλλάσσουν ιδέες, να προσπαθούν όλα μαζί. Έτσι, στην προκειμένη περίπτωση, η τάξη γίνεται μια πηγή εμπειριών που εμπλουτίζουν την εκπαιδευτική διαδικασία και θέτει τις βάσεις για ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων απαραίτητων για την ενήλικη ζωή.
  Εν κατακλείδι, η επιτυχία δεν είναι συνάρτηση του αποστειρωμένου περιβάλλοντος ενός δασκάλου κι ενός μαθητή. Αντίθετα είναι αποτέλεσμα της προσωπικής προσπάθειας αλλά και των κοινών βιωμάτων της ομάδας, της ενθάρρυνσης των γονέων και ενός έμπειρου δασκάλου που θα εμπνέει πίστη στον μαθητή και όρεξη για δουλειά. Εξάλλου, το μαθησιακό περιβάλλον σε μια ομάδα ευνοεί την αυθόρμητη συνεργασία για έναν κοινό σκοπό, καθώς επίσης και την επιτυχή ολοκλήρωση μεμονωμένων στόχων και επιθυμιών.
  Ο Εκπαιδευτικός Οργανισμός «ΑΝΕΛΙΞΗ», στηριζόμενος τα παραπάνω επιστημονικά στοιχεία, ασπάζεται το ότι η μαθησιακή διαδικασία θα πρέπει να γίνεται μέσα από ολιγομελείς και ομοιογενείς ομάδες – τμήματα.
  Η επιλογή αυτή εκτός από οικονομική αποβαίνει και ιδιαίτερα αποτελεσματική. Οι αναρίθμητες επιτυχίες των μαθητών μας αλλά και η διαχρονική παρουσία μας, εγγυώνται και αναδεικνύουν την παροχή υψηλού επιπέδου σπουδών.
  Παράλληλα, βρισκόμαστε σε συνεχή εγρήγορση για βελτίωση και εξέλιξη των διδακτικών μεθόδων που ενισχύουν τη διάθεση για επικοινωνία, συνεργασία και αποδοτικότητα. Στοχεύουμε δηλαδή στην αποδοτικότητα της μαθησιακής προσπάθειας μέσα από την πραγμάτωση των αξιών της κοινωνικής μάθησης.
  Για εμάς κάθε μαθητής/τρια είναι μια ξεχωριστή προσωπικότητα και στόχος μας είναι η προετοιμασία τους ώστε να πραγματοποιήσουν τα όνειρά τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η εποικοδομητική κριτική και οι εναλλακτικές προτάσεις - απόψεις είναι απαραίτητες και ευπρόσδεκτες, ειδικά όταν το ζητούμενο είναι η ανταλλαγή ιδεών.
Τα σχόλια εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους και η ευθύνη (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Κάθε υβριστικό, προσβλητικό ή άσχετο με το θέμα της ανάρτησης σχόλιο, θα διαγράφεται όποτε εντοπίζεται από την ομάδα διαχείρισης.
Ευχαριστούμε για τη συμμετοχή σου.